• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läsförmåga och skönlitterär läsning. En litteraturstudie och en attitydstudie.

Sammanfattning
Abstract Titel: Läsförmåga och skönlitterär läsning en litteraturstudie och en attitydstudie Arbetets art: Examensarbete (10 p) Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Institution: Sociologiska institutionen Författare: Veronika Palm, Eleonor Sedin-Tegenmark, Mia Victor Handledare: Lars-Erik (LEO) Olsson Examinator: Margreth Hill Datum: December 2005 (Rapportnummer: HT05-2611-021) Antal sidor: 39 Sökord: Läsförståelse, läsa, läsförmåga, läslust, skönlitteratur. Syfte Flera studier påvisar att många svenska elever aldrig läser böcker och att elevernas läsförståelse har försämrats. I vår studie argumenterar vi för att skönlitterär läsning är ett verksamt medel för förbättrad läsförmåga. Frågeställningarna berör hur pedagogen, hemmet och lärandemiljön gynnar elevernas läslust, på vilka sätt skönlitterärt läsande förbättrar läsförståelsen samt vilka elevgrupper som är lättast att engagera i och som gynnas mest av att läsa skönlitteratur. Metod Vi gör en omsorgsfull litteraturgenomgång och en empirisk undersökning där vi genom enkät tar reda på verksamma pedagogers attityder kring ökad läsning av skönlitteratur. Resultat En total lärandemiljö med lättillgänglig litteratur och vuxna som är goda förebilder gynnar läslusten hos eleverna. Den ensamt viktigaste faktorn för ökad läsförståelse är att man läser mycket. Skönlitterära kvalitetstexter innehåller tomrum som eleverna kan tolka och på så sätt fylla ut vilket medför att läsförståelsen utvecklas. En förbättrad läsförståelse resulterar i ett större ordförråd och förbättrat studieresultat. Flickor läser betydligt mer än pojkar. Barn från ekonomiskt svaga hem och skolor med stora andelar elever med annat hemspråk har sämre utgångsläge och gynnas därför sannolikt mest av att läsa skönlitteratur.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/214
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT05-2611-021.pdf (477.3Kb)
Datum
2005
Författare
Palm, Veronika
Sedin Tegenmark, Eleonor
Victor, Mia
Nyckelord
läsförståelse
läsa
läsförmåga
läslust
skönlitteratur
Serie/rapportnr.
ht05 2611-021
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV