Visa enkel post

dc.contributor.authorEmilsson, Johannasv
dc.contributor.authorSjöqvist, Malinsv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:31:03Z
dc.date.available2009-12-20T21:31:03Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21636
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med det arbete är att se om pedagoger/lärare använder sig av ett konkretiserat arbetssätt när de arbetar med matematik i förskolan och i förskoleklass. Med ett konkretiserat arbetssätt menar vi att pedagoger/lärare använder sig av vardagen samt barnens/elevernas tidigare erfarenheter inom matematiken och utefter det bygga på med vidare kunskaper. Syftet men att konkretisera är att använda sig av material och med hjälp av att använda sig av materialet underlätta eller förklara den språkliga förståelsen av en operation eller en tankeform. Då använder man sig av materialet med ett konkretiserande syfte (Löwing, Kilborn, 00). Undersökningen är kvalitativt och har genomförts via observationer och intervjuer i förskola och i förskoleklass. De har visat hur pedagoger samt lärare väljer att använda sig av att konkretisera materialet genom undervisning i matematik. Vårt resultat visar att man i både förskolan och förskoleklass använder sig av att konkretisera matematiken för att förtydlig dess uppbyggnad. Skillnad vi kan se är att man i förskolan försöker få in matematiken så mycket det går i barnens vardag medan man i förskoleklass har olika matematiktillfällen där undervisning helt ägnas åt matematik. Konkretisering av matematik har en stor betydande roll för läraryrket då de lägger grunden för hur den kommande generationen ska komma att använda och förstå matematiken.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectkonkretiserande/laborativt materialsv
dc.subjectfsv
dc.titleKonkretisering av matematiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post