• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Selektiv distribution - Nya förutsättningar(?)

Abstract
Ett sätt att distribuera sina varor är att genom att tillämpa ett antal urvalskriterier, välja ut ett antal auktoriserade återförsäljare. Man använder då ett s.k. selektivt distributionssystem. Anledningen till att man väljer att göra så är oftast för att man tillverkar ett exklusivt varumärke, eller en avancerad produkt, kring vilken man vill bevara en viss glans och prestige. Gruppundantaget innebär att alla selektiva distributionsavtal där tillverkaren har en marknadsandel under 35 procent, och där inga särskilt allvarliga begränsningar finns, som huvudregel automatiskt undantas från 6 § KL. Normalt sett är selektiva distributionsavtal även förenliga med 6 § KL om de uppfyller fyra krav: att produkterna som omfattas har egenskaper som berättigar ett selektivt distributionssystem, att valet av återförsäljare sker utifrån objektiva kvalitativa kriterier, att syftet är att uppnå ett resultat som uppväger minskningen av konkurrensen inom varumärket, samt att villkoren är proportionella. Gruppundantaget har på många sett förenklat tillämpningen. Samtidigt kvarstår vissa frågor, som var gränserna för gruppundantaget går och vad som gäller för avtal som av någon anledning faller utanför gruppundantaget? I uppsatsen behandlas följaktligen selektiv distribution utifrån ett konkurrensrättsligt perspektiv, och särskilt undersöks effekterna av det vertikala gruppundantaget.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/2210
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
200385.pdf (225.1Kb)
Date
2003
Author
Ullberg, Erik
Keywords
Selektiv distribution Vertikala gruppundantaget Kvalitativa urvalskriterier Kvantitativa urvalskriterier Särskilt allvarliga begränsningar konkurrenslagen
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV