• Implementering av GUL. 

      Lundin, Johan; Sunnerstam, Maria (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborg, 2011-01-15)
      Rapporten syftar till att belysa införandet av Göteborgs universitets lärplattform (GUL) och utgöra underlag för diskussion och reflektion. Göteborgs universitet beslutade införa en universitetsgemensam lärplattform och ...
    • Utmaningar vid användning av alternativa undervisningsformer - en kartläggning av ramfaktorer 

      Leric, Zana; Pareto, Lars (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborg, 2011-02-15)
      Göteborgs universitet använder en mångfald av s.k. alternativa undervisningsformer såsom distansundervisning, nätbaserat lärande, utbildning av yrkesverksamma, problembaserat lärande, projektundervisning, arbetsintegrerat ...
    • Alternativa undervisningsformer vid Göteborgs universitet. 

      Pareto, Lars; Leric, Zana (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborg, 2011-06-15)
      På Göteborgs universitet används en mångfald av s.k. alternativa undervisningsformer såsom verksamhetsförlagd utbildning, utbildning av yrkesverksamma, problembaserat lärande, projektundervisning, arbetsintegrerat lärande, ...
    • NUDEL - Nätburen undervisning, distanspedagogik och e-lärande 

      Lundin, Johan; Nordström, Linda; Svanberg, Pia; Svensson, Lars (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt, 2011-10-08)
      Rapporten beskriver resultaten av två totalpopulationsenkäter samt intervjustudier vid två högskolor. Fokus i undersökningarna har varit att kartlägga högskolelärares teknikanvändning, i synnerhet i interaktion med studenter. ...
    • Söka & värdera. Nätbaserad introduktion till informations-sökning och informationshantering. 

      Bjarsch, Carin; Hessman, Eva; Pettersson, Karin (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborg, 2011-12-07)
      Syftet med rapporten är att berätta om projektgruppens arbete med att utveckla webbkursen Söka & värdera: Grundkurs i informationssökning och informationshantering. Målgrupp för webbkursen är alla nyantagna studenter vid ...
    • Didaktiska fördjupningskurser för universitetslärare inom och utom lärarutbildningen. 

      Johansson, Peter; Landqvist, Hans; Olsson, Mikael; Dragemark Oscarson, Anne; Pettersson, Tobias (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt, 2011-12-15)
      2010 föreslog Lärarutbildningsnämnden (LUN) ett projekt kallat Didaktiska fördjupningskurser för universitetslärare inom och utom lärarutbildningen, vilket skulle utföras inom ramen för PIL:s högskolepedagogiska ...
    • Affärssystemsbaserade företagsspel - som integrerande moment av kurser på ekonom- och logistikprogrammen 

      Klingberg, Jonas; Magnusson, Johan (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, 2012-01-20)
      Syftet med det projektet är att vidareutveckla involvering av it-baserade inslag i utbildningen genom användningen av ett affärssystemsbaserat företagsspel (ERPsim). Genom detta ämnar projektet stärka verksamhetsnärheten ...
    • Kursvärderingar och konstruktiv länkning. En vägledning för utformning av kursvärderingar post-Bologna. 

      Johansson, Peter; Norman, Marie; Fogelberg, Karin; Petersson, Bengt (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt, 2012-03-02)
      Många olika perspektiv präglar högskolans verksamhet, vilket också lämnar avtryck i såväl mål som utformning av kursvärderingar. Denna rapport tar som första utgångspunkt att kursvärderingar bör präglas av ett kursutveck ...
    • 1/3-modellen - interaktivt lärande i musikteori 

      Asplind, Björn; Löfdahl, Marcus (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, 2012-05-10)
      Hösten 2011 genomfördes ett pilotprojekt med distansutbildning (Blended Learning) inom det konstnärliga området. Detta tog sig konkret form i en fristående kurs i musikteori på 7,5 högskolepoäng med 12 studentplatser. ...
    • Kursguiden som instruktion och styrdokument 

      Aldrin, Viktor (Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, 2012-06-19)
      Kursguider är en text som finns mellan kursplanens målformuleringar och själva genomförandet av en kurs. Den skrivs om för varje kurstillfälle för att anpassas till datum och specifika examinationsformer. Som undersökningsmaterial ...
    • Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna 

      Avril, Chloé; Ehrling, Sara (Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, 2013-01-28)
      Inom ramen för detta projekt har två tvärspråkliga kurser med inriktning mot litteratur och genus skapats, SPL131 och SPL132. Vi ville genom projektet samla den pedagogiska och ämnesmässiga kompetens kring genusfrågor som ...
    • Att använda personbaserade inspelningar i interaktivt lärande 

      Abelin, Åsa; Behrns, Ingrid; von Feilitzen, Mattias; Laakso, Katja (PIL-enheten, 2013-04-26)
      Ny teknik har gjort det möjligt att utveckla nya undervisningsformer. Men detta leder också till att vi ställs inför nya frågor och utmaningar. Projektet Att använda personbaserade inspelningar i interaktivt lärande - ...
    • Nätbaserad kurs med flexibel fördjupning 

      Maack, Karl; Lilja, Patrik; von Feilitzen, Mattias (PIL-enheten, 2013-04-30)
      Projektet nätbaserad kurs med flexibel fördjupning är ett pedagogiskt utredningsprojekt som bedrivits från 2011 till och med 2012. Projektet är genomfört i ett samarbete mellan Sahlgrenska akademin och IT fakulteten med ...
    • Inventering av pedagogiska karriärvägar på Sveriges högskolor och universitet 

      Ryegård, Åsa (PIL-enheten, 2013-09-26)
      Pedagogiska karriärvägar är på frammarsch i Sverige. Det framkommer i den inventering som gjorts under våren 2013 och vars resultat beskrivs i den här rapporten. Lärosätena vid Sveriges högskolor och universitet har beskrivit ...
    • Formativ kursutvärdering. Ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet. 

      Carlsson, Ninni (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2013-12-16)
      Denna projektrapport är genomförd vid Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) vid Göteborgs universitet. Syftet har varit att undersöka om och hur en verkstad i formativ kursutvärdering kan ingå i ...
    • Att skriva är att delta i en dialog. Ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet. 

      Wahlandt, Anette (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2014-06-12)
      Skrivande är en central aktivitet inom högskolan, men att utveckla sitt skriftspråk upplevs ofta som svårt, mödosamt och ensamt (Ask, 2007). Syftet med det utvecklingsprojekt som redogörs för i denna rapport har varit att ...
    • GUL-användning och behov av digitala verktyg 

      Sunnerstam, Maria (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2014-10-15)
      Lärplattformen GUL breddinfördes inom Göteborgs universitet i januari 2009. Ansvar för förvaltning och utveckling av lärplattformen har fram till årsskiftet 2013/2014 legat inom Utbildningsenheten men ligger idag vid ...
    • En reflektion kring constructive alignment 

      Salmijärvi, Susanna (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01)
      Hur ska vi universitetslärare förmedla de krav som vi ställer på våra studenter utifrån de program- och kursmål som formulerats? I denna text görs en teoretisk prövning av ett populärt svar på frågan. Åtminstone enligt en ...
    • Feministiska ambitioner i det teknovetenskapliga klassrummet 

      Ottemo, Andreas (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01)
      I denna artikel diskuteras svårigheter förenade med att omsätta feministiska ambitioner och genusvetenskapliga lärdomar i högre teknisk utbildning. Med utgångspunkt i en läsning av ett urval texter som diskuterar utbildning ...
    • Kärleken till komplexiteten. En pedagogisk reflektion över svindelns nödvändighet i konstvetenskaplig undervisning. 

      von Rosen, Astrid (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01)
      I undervisningen i ämnet konst- och bildvetenskap ställs läraren inför utmaningen att hantera studenternas ibland frustrerade och vilsna möte med komplexa studieobjekt. I denna artikel ställer jag följande huvudfråga: På ...