Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL): Recent submissions
Visas titlar 1-20 av 34
-
Drama Pedagogy in Specialist Nursing Education in Care for Children – Learning about Conflict Management
(Centre for Culture and Health, University of Gothenburg, 2020)Knowledge of conflict management is necessary to avoid the negative impact conflicts can have on patients, relatives, students, healthcare staff, and healthcare organisations. This report examines the use of drama pedagogy ... -
Drama Pedagogy in Nursing Education – Learning about Conflict Management
(Centre for Culture and Health, University of Gothenburg, 2019)Knowledge about conflict management is necessary in today’s increasingly stressful working environment in the health and medical system, because the working climate affects the staff and increases the risk of interpersonal ... -
Drama pedagogy in Nursing Education – Learning about care, encounters and communication
(Centre for Culture and Health, University of Gothenburg, 2019)A good understanding of communication skills is a core element of nursing education. High demands are placed upon nurses for professionalism and competence in their encounters with patients, relatives, colleagues and ... -
Dramapedagogik i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar – studenters lärande om konflikthantering
(Centrum för kultur och hälsa, Göteborgs universitet, 2020)Kunskap om konflikthantering är nödvändig då konflikter kan ha en negativ påverkan på såväl patienter, närstående, studenter och vårdpersonal som hälso- och sjukvårdsorganisation. Föreliggande rapport handlar om att med ... -
Dramapedagogik i vårdutbildning – sjuksköterskestudenters lärande om konflikthantering
(Centrum för kultur och hälsa, Göteborgs universitet, 2018)Kunskap om konflikthantering är nödvändig i dagens alltmer stressfulla arbetsklimat inom hälso- och sjukvårdssystemet eftersom arbetsklimatet påverkar personalen och ökar risken för interpersonella konflikter. Om dessa ... -
Dramapedagogik i vårdutbildning – sjuksköterskestudenters lärande i omvårdnad med fokus på bemötande och kommunikation
(Centrum för kultur och hälsa, Göteborgs universitet, 2016)Kunskap om bemötande och kommunikation är centralt i sjuksköterskeutbildningen. I den framtida yrkesrollen ställs höga krav på professionalitet och kompetens i mötet med patienter, närstående, kollegor och studenter. Ett ... -
Öppna lärresurser vid Göteborgs universitet. En förstudie om delningskultur för utbildning, rekrytering och kunskapsutbyte.
(Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), 2022-03-29)Sverige ligger internationellt sett steget efter i arbetet med att utveckla öppen utbildning. Under senare år har dock ökade krav på att sprida lärosätenas kunskap och forskning till en bredare allmänhet, arbetet med globala ... -
Digital kompetens i undervisning och examination vid Göteborgs universitet 2019–2021. Slutrapport.
(Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), 2022-03-21)Projektet DigiKomp (Digital kompetens i undervisning och examination vid Göteborgs universitet) har under tre år arbetat universitetsövergripande och med stark verksamhetsförankring för att genom erfarenhetsutbyte och ... -
Utvärdering av PIL-enhetens högskolepedagogiska kurser vt2008–vt2018. En enkätstudie.
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2021-02-03)Mot bakgrund av tidigare utvärdering (Oldsjö, 2015) av högskolepedagogisk utbildning på Göteborgs universitet, tillsammans med synpunkter som framkommit i kollegiala samtal med kursdeltagare på PIL:s kurser blev det angeläget ... -
Kollegiala samtal och erfarenhetsutbyte i högskolepedagogisk verksamhet - En diskussion om dialog, bildning och pedagogisk utveckling
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2021-01-12)Den här rapporten har sin utgångspunkt i en enkätundersökning av alumner från åren 2008-2018 och i en undersökning av kursrapporter där kursvärderingar ingår från 2010-2018. Här framgår att de kollegiala samtalen och ... -
”Vi är nog inte så mycket sämre nu längre”. Didaktiska konsekvenser av erfarna pedagogers byte av undervisningsspråk.
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2017-11-13)Syftet med detta arbete är att undersöka konsekvenserna för undervisningens praktiska didaktik av erfarna pedagogers byte av undervisningsspråk. Bakgrunden är den förskjutning mot undervisning på engelska som skett i Sverige ... -
Kartläggning av pedagogiska meriteringsmodeller vid Sveriges högskolor och universitet
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2017-08-03)Pedagogiska karriärvägar är på frammarsch i Sverige. Detta fastslogs i den första kartläggningen av pedagogiska meriteringsmodeller som Åsa Ryegård genomförde 2013 och bekräftas i denna uppföljning. Även ur ett internationellt ... -
‘Am I being heard?’ The ‘voice of’ students with disability in higher education: A literature review
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2017-06-09)Research in higher education suggests the need for higher education to show greater understanding and awareness of the lived experiences of disabled students. These sources argue that knowledge and understanding of barriers ... -
Rum för aktivt lärande. Lärares och studenters upplevelser av undervisning i Göteborgs universitets första Active Learning Classroom.
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2017-05-16)Lärare och studenter vistas dagligen i lokaler ämnade för undervisning och utbildning av olika slag. Många lärosalar är traditionellt utformade med studenterna sittande i rader och fokus på läraren som befinner sig längst ... -
Kärleken till komplexiteten. En pedagogisk reflektion över svindelns nödvändighet i konstvetenskaplig undervisning.
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01)I undervisningen i ämnet konst- och bildvetenskap ställs läraren inför utmaningen att hantera studenternas ibland frustrerade och vilsna möte med komplexa studieobjekt. I denna artikel ställer jag följande huvudfråga: På ... -
En reflektion kring constructive alignment
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01)Hur ska vi universitetslärare förmedla de krav som vi ställer på våra studenter utifrån de program- och kursmål som formulerats? I denna text görs en teoretisk prövning av ett populärt svar på frågan. Åtminstone enligt en ... -
Feministiska ambitioner i det teknovetenskapliga klassrummet
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01)I denna artikel diskuteras svårigheter förenade med att omsätta feministiska ambitioner och genusvetenskapliga lärdomar i högre teknisk utbildning. Med utgångspunkt i en läsning av ett urval texter som diskuterar utbildning ... -
GUL-användning och behov av digitala verktyg
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2014-10-15)Lärplattformen GUL breddinfördes inom Göteborgs universitet i januari 2009. Ansvar för förvaltning och utveckling av lärplattformen har fram till årsskiftet 2013/2014 legat inom Utbildningsenheten men ligger idag vid ... -
Att skriva är att delta i en dialog. Ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet.
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2014-06-12)Skrivande är en central aktivitet inom högskolan, men att utveckla sitt skriftspråk upplevs ofta som svårt, mödosamt och ensamt (Ask, 2007). Syftet med det utvecklingsprojekt som redogörs för i denna rapport har varit att ... -
Formativ kursutvärdering. Ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet.
(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2013-12-16)Denna projektrapport är genomförd vid Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) vid Göteborgs universitet. Syftet har varit att undersöka om och hur en verkstad i formativ kursutvärdering kan ingå i ...