• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Visar i datumordning 
  •   Startsida
  • Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession(2010-)
  • Visar i datumordning
  •   Startsida
  • Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession(2010-)
  • Visar i datumordning
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Visar i datumordning:

Sortera efter:

Ordning:

Resultat:

Visas titlar 1-20 av 61

  • Titel
  • Publiceringsdatum
  • Inmatningsdatum
  • stigande
  • fallande
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Om kunskapande genom integration 

      Andersson, Björn (1994)
    • Att utveckla naturvetenskaplig undervisning : exemplet gaser och deras egenskaper 

      Andersson, Björn; Bach, Frank (1995)
    • Nationell utvärdering 95 - åk 9 Teknikämnet i omvandling? : analys av en lärarenkät 

      Andersson, Björn; Bach, Frank; Zetterqvist, Ann (1997)
    • Nationell utvärdering 98 Tema tillståndet i världen 

      Andersson, Björn; Kärrqvist, Christina; Löfstedt, Arne; Oscarsson, Vilgot; Wallin, Anita (1999)
    • Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till fysik, sex "workshops" 

      Björn, Andersson; Frank, Bach; Birgitta, Frändberg; Ingrid, Jansson; Christina, Kärrqvist; Eva, Nyberg; Anita, Wallin; Ann, Zetterqvist (Göteborgs Universitet, 2003-10)
      Rapporten går in på hur elever resonerar inom några viktiga områden av fysiken. Dessa är astronomi (jorden som planet i rymden, varför vi har årstider, månen, planetsystemet och universum), Newtons tre rörelselagar samt ...
    • Att förstå och använda naturvetenskapen, sju workshops 

      Björn, Andersson; Frank, Bach; Birgitta, Frändberg; Ingrid, Jansson; Christina, Kärrqvist; Eva, Nyberg; Anita, Wallin; Ann, Zetterqvist (Göteborgs Universitet, 2003-10)
      I rapporten behandlas bl.a. hur elever resonerar om kontrollexperiment, hur de förstår en partikelteori om gaser, deras föreställningar om energiflödet på jorden och om växthuseffekten och dess förstärkning. Ett avsnitt ...
    • Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till kemi, sex "workshops" 

      Björn, Andersson; Frank, Bach; Birgitta, Frändberg; Ingrid, Jansson; Christina, Kärrqvist; Eva, Nyberg; Anita, Wallin; Ann, Zetterqvist (Göteborgs Universitet, 2003-10)
      Rapporten behandlar hur elever förstår centrala aspekter av kemin. Först kommer tre workshops om materiens bevarande, byggnad respektive faser. Därefter tas blandning, lösning och vattnets kretslopp upp. Som avslutning ...
    • Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till biologi, fyra "workshops" 

      Björn, Andersson; Frank, Bach; Birgitta, Frändberg; Mats, Hagman; Ingrid, Jansson; Christina, Kärrqvist; Eva, Nyberg; Anita, Wallin; Ann, Zetterqvist (Göteborgs Universitet, 2003-10)
      Rapporten tar upp hur elever resonerar inom några centrala biologiska områden. Dessa är matspjälkning, fotosyntes, evolution och genetik. I samband med workshopen om fotosyntes förklaras och exemplifieras vad formativ ...
    • Att undervisa om lampor och batterier, kunskapsbas och elevuppgifter 

      Christina, Kärrqvist (Göteborgs Universitet, 2003-10)
      Rapporten ger en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om elektriska likströmskretsar. Sedan följer 16 förslag till experimentella uppgifter, lämpliga för ...
    • Att undervisa om geometrisk optik, kunskapsbas och undervisningsförslag 

      Björn, Andersson; Frank, Bach (Göteborgs Universitet, 2004-05)
      Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området geometrisk optik, inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om ljuset och dess egenskaper. ...
    • Att undervisa om livscykler i skolår 1-5, kunskapsbas och undervisningsförslag 

      Björn, Andersson; Eva, Nyberg (Göteborgs Universitet, 2006-09)
      Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området livscykler inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om vad som är levande, befruktning ...
    • Teaching about sound, hearing and health - knowledge base, suggestions for teaching and copying material 

      West, Eva (Göteborgs Universitet, 2008-09)
      The report begins with an analysis of current subject didactic knowledge about sound, hearing and health issues concerning high sound levels. Part of this analysis is an overview of common everyday conceptions of sound, ...
    • Att undervisa om ljud, hörsel och hälsa - kunskapsbas, undervisningsförslag och kopieringsunderlag 

      West, Eva (Göteborgs universitet, 2008-09)
      Rapporten inleds med en ämnesdidaktisk analys av området ljud, hörsel och hälsofrågor kopplade till höga ljudnivåer. Till denna analys hör bl.a. en översikt över vanliga vardagsbegrepp om ljud, örat och hörsel, liksom ...
    • Making Sense of Negative Numbers 

      Kilhamn, Cecilia (2011-02-10)
      Numbers are abstract objects that we conceptualize and make sense of through metaphors. When negative numbers appear in school mathematics, some properties of number sense related to natural numbers become contradictory. ...
    • Ansvar för matematiklärande. Effekter av undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet 

      Hansson, Åse (2011-10-07)
      The aim of the thesis is to contribute to knowledge about crucial conditions for students' mathematics learning, and more specifically what role mathematics teaching plays in that process. Also taken into account is the ...
    • Att ordna, från ordning till ordning. Yngre förskolebarns matematiserande 

      Reis, Maria (2011-11-17)
    • Undervisning och lärande i naturvetenskap - Elevers lärande i relation till en forskningsbaserad undervisning om ljud, hörsel och hälsa 

      West, Eva (2011-12-19)
      The aim of this thesis is to contribute to increased understanding of students’ learning about sound, hearing and auditory health. Concerning the health issue, researchers have highlighted the growing problem of loud sounds ...
    • Undervisning i sex och samlevnad : ett idématerial 

      Wallin, Anita; Bengtsdotter Katz, Viktoria; Hermansson Adler, Magnus; Katz, Olle; Lustig, Florentina; West, Eva (2012-03)
      De nya läroplanerna som gäller från hösten 2011 markerar betydelsen av undervisning i sex och samlevnad. Här ger vi vårt bidrag till denna undervisning genom att presentera ett idématerial som kan ligga till grund för ...
    • Self-awareness and self-knowledge in professions. Something we are or a skill we learn 

      Andrén, Ulla (2012-10-04)
      This study explores how issues associated with the professional as a person can be dealt with in professional education. It has been done by exploring what participants learn in a course of personal development with ...
    • Immigrant Groups and Cognitive Tests – Validity Issues in Relation to Vocational Training 

      Valentin Kvist, Ann (2013-04-02)
      Psychologists at the Employment Service use cognitive tests to assess suitable work or training areas. The tests are standardized on a Swedish population and possible differences in cognitive constructs, prognostic properties ...

      DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
      gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
      Theme by 
      Atmire NV
       

       

      Visa

      VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDetta arkivI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

      Mitt konto

      Logga inRegistrera dig

      DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
      gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
      Theme by 
      Atmire NV