• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Visar titeln 
  •   Startsida
  • Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession(2010-)
  • Visar titeln
  •   Startsida
  • Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession(2010-)
  • Visar titeln
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Visar titlar:

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z

Sortera efter:

Ordning:

Resultat:

Visas titlar 1-20 av 61

  • Titel
  • Publiceringsdatum
  • Inmatningsdatum
  • stigande
  • fallande
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska resonerande 

      Lilliestam, Anna-Lena (2013-11-15)
      Historical reasoning is the organizing of information about the past in order to describe, compare, and/or explain historical phenomena. In this study I investigate the ability to reason historically in terms of agent ...
    • Ansvar för matematiklärande. Effekter av undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet 

      Hansson, Åse (2011-10-07)
      The aim of the thesis is to contribute to knowledge about crucial conditions for students' mathematics learning, and more specifically what role mathematics teaching plays in that process. Also taken into account is the ...
    • Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till biologi, fyra "workshops" 

      Björn, Andersson; Frank, Bach; Birgitta, Frändberg; Mats, Hagman; Ingrid, Jansson; Christina, Kärrqvist; Eva, Nyberg; Anita, Wallin; Ann, Zetterqvist (Göteborgs Universitet, 2003-10)
      Rapporten tar upp hur elever resonerar inom några centrala biologiska områden. Dessa är matspjälkning, fotosyntes, evolution och genetik. I samband med workshopen om fotosyntes förklaras och exemplifieras vad formativ ...
    • Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till fysik, sex "workshops" 

      Björn, Andersson; Frank, Bach; Birgitta, Frändberg; Ingrid, Jansson; Christina, Kärrqvist; Eva, Nyberg; Anita, Wallin; Ann, Zetterqvist (Göteborgs Universitet, 2003-10)
      Rapporten går in på hur elever resonerar inom några viktiga områden av fysiken. Dessa är astronomi (jorden som planet i rymden, varför vi har årstider, månen, planetsystemet och universum), Newtons tre rörelselagar samt ...
    • Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till kemi, sex "workshops" 

      Björn, Andersson; Frank, Bach; Birgitta, Frändberg; Ingrid, Jansson; Christina, Kärrqvist; Eva, Nyberg; Anita, Wallin; Ann, Zetterqvist (Göteborgs Universitet, 2003-10)
      Rapporten behandlar hur elever förstår centrala aspekter av kemin. Först kommer tre workshops om materiens bevarande, byggnad respektive faser. Därefter tas blandning, lösning och vattnets kretslopp upp. Som avslutning ...
    • Att förstå och använda naturvetenskapen, sju workshops 

      Björn, Andersson; Frank, Bach; Birgitta, Frändberg; Ingrid, Jansson; Christina, Kärrqvist; Eva, Nyberg; Anita, Wallin; Ann, Zetterqvist (Göteborgs Universitet, 2003-10)
      I rapporten behandlas bl.a. hur elever resonerar om kontrollexperiment, hur de förstår en partikelteori om gaser, deras föreställningar om energiflödet på jorden och om växthuseffekten och dess förstärkning. Ett avsnitt ...
    • Att ordna, från ordning till ordning. Yngre förskolebarns matematiserande 

      Reis, Maria (2011-11-17)
    • Att undervisa om geometrisk optik, kunskapsbas och undervisningsförslag 

      Björn, Andersson; Frank, Bach (Göteborgs Universitet, 2004-05)
      Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området geometrisk optik, inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om ljuset och dess egenskaper. ...
    • Att undervisa om lampor och batterier, kunskapsbas och elevuppgifter 

      Christina, Kärrqvist (Göteborgs Universitet, 2003-10)
      Rapporten ger en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om elektriska likströmskretsar. Sedan följer 16 förslag till experimentella uppgifter, lämpliga för ...
    • Att undervisa om livscykler i skolår 1-5, kunskapsbas och undervisningsförslag 

      Björn, Andersson; Eva, Nyberg (Göteborgs Universitet, 2006-09)
      Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området livscykler inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om vad som är levande, befruktning ...
    • Att undervisa om ljud, hörsel och hälsa - kunskapsbas, undervisningsförslag och kopieringsunderlag 

      West, Eva (Göteborgs universitet, 2008-09)
      Rapporten inleds med en ämnesdidaktisk analys av området ljud, hörsel och hälsofrågor kopplade till höga ljudnivåer. Till denna analys hör bl.a. en översikt över vanliga vardagsbegrepp om ljud, örat och hörsel, liksom ...
    • Att urskilja grafiska aspekter av derivata – hur elevernas möjligheter påverkas av innehållets behandling i undervisningen 

      Ryberg, Ulf (2020-02-19)
      The aim of this thesis is to investigate in what ways students’ opportunities to discern graphical aspects of the concept of derivative can be related to the design of instruction. The thesis is based on two empirical ...
    • Att utveckla naturvetenskaplig undervisning : exemplet gaser och deras egenskaper 

      Andersson, Björn; Bach, Frank (1995)
    • Developing strategic competence in oral interaction in English as a foreign language – A classroom study 

      Selin, Per (2014)
      The teaching and learning of English as a foreign language can be studied by analysing a large amount of results (from the national tests, for example) over a long period of time. It can also be studied from the teacher's ...
    • Didactical Considerations in the Digitalized Classroom 

      Kjellsdotter, Anne (2020-03-24)
      The interest in this doctoral thesis is how information and communication technologies (ICT) impact on classroom interaction and may challenge and transform teaching and learning. A reason for considering this as a field ...
    • Encountering algebraic letters, expressions and equations: A study of small group discussions in a Grade 6 classroom 

      Rystedt, Elisabeth (2015)
      Introductory algebra has a pivotal role for pupils’ continued learning in algebra. The aim of this licentiate thesis is to contribute to knowledge about how pupils appropriate introductory algebra and the kind of challenges ...
    • Epistemic beliefs among upper-secondary students in education for sustainable development 

      Grice, Marie (2014)
      This research project explores an educational context through two approaches. The first analyses the interpretability and role of the concept of sustainable development according to the writings of four syllabuses in the ...
    • Epistemic beliefs and conceptions of competence in education for sustainable development 

      Grice, Marie (2022-01-07)
      Education for sustainable development (ESD) raises critical questions regarding what knowledge should be taught and what the learning outcomes should be. The aim of this thesis is to explore epistemological, ethical and ...
    • Estetiska erfarenheter i naturmöten. En fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växtlighet och undervisning 

      Häggström, Margaretha (2020-01-08)
      In a period of accelerated environmental change, a focus on how humans build embodied relationships with the more-than-human world is a critical arena for pedagogical work. The aim of this thesis is to elucidate people’s ...
    • Evidens och existens. Evidensbaserad undervisning i ljuset av lärares erfarenheter. 

      Levinsson, Magnus (2013-05-29)
      During the last decade there has been a strong focus on making teaching into an evidence-based profession. The idea of evidence-based practice itself has been widely debated over the years and has been criticized, primarily ...

      DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
      gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
      Theme by 
      Atmire NV
       

       

      Visa

      VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDetta arkivI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

      Mitt konto

      Logga inRegistrera dig

      DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
      gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
      Theme by 
      Atmire NV