Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession(2010-): Recent submissions
Now showing items 41-60 of 61
-
Lärares arbetsglädje : Betydelsen av emotionell närvaro i det pedagogiska arbetet
(2014-03-19)This thesis aims to explore teachers’ ‘work enjoyment’ and thereby deepening our understanding of teachers’ work and professionality. Positive emotions in teachers’ work are an underestimated and under-researched dimension ... -
Kritiskt tänkande i grundskolans samhällskunskap. En fenomenografisk studie om manifesterat kritiskt tänkande i samhällskunskap hos elever i årskurs 9
(2013-11-21)Cultivating students’ critical thinking skills is recognized as a highly important educational goal in many societies in the western world, not least in Sweden. Despite this the research community has so far produced ... -
Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska resonerande
(2013-11-15)Historical reasoning is the organizing of information about the past in order to describe, compare, and/or explain historical phenomena. In this study I investigate the ability to reason historically in terms of agent ... -
Evidens och existens. Evidensbaserad undervisning i ljuset av lärares erfarenheter.
(2013-05-29)During the last decade there has been a strong focus on making teaching into an evidence-based profession. The idea of evidence-based practice itself has been widely debated over the years and has been criticized, primarily ... -
Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev
(2013-05-24)This thesis aims to explain how trustful relationships between teachers and students are expressed in the Swedish compulsory school system, and to explore what a trustful relationship implies for teacher and student. The ... -
Immigrant Groups and Cognitive Tests – Validity Issues in Relation to Vocational Training
(2013-04-02)Psychologists at the Employment Service use cognitive tests to assess suitable work or training areas. The tests are standardized on a Swedish population and possible differences in cognitive constructs, prognostic properties ... -
Self-awareness and self-knowledge in professions. Something we are or a skill we learn
(2012-10-04)This study explores how issues associated with the professional as a person can be dealt with in professional education. It has been done by exploring what participants learn in a course of personal development with ... -
Undervisning i sex och samlevnad : ett idématerial
(2012-03)De nya läroplanerna som gäller från hösten 2011 markerar betydelsen av undervisning i sex och samlevnad. Här ger vi vårt bidrag till denna undervisning genom att presentera ett idématerial som kan ligga till grund för ... -
Undervisning och lärande i naturvetenskap - Elevers lärande i relation till en forskningsbaserad undervisning om ljud, hörsel och hälsa
(2011-12-19)The aim of this thesis is to contribute to increased understanding of students’ learning about sound, hearing and auditory health. Concerning the health issue, researchers have highlighted the growing problem of loud sounds ... -
Ansvar för matematiklärande. Effekter av undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet
(2011-10-07)The aim of the thesis is to contribute to knowledge about crucial conditions for students' mathematics learning, and more specifically what role mathematics teaching plays in that process. Also taken into account is the ... -
Making Sense of Negative Numbers
(2011-02-10)Numbers are abstract objects that we conceptualize and make sense of through metaphors. When negative numbers appear in school mathematics, some properties of number sense related to natural numbers become contradictory. ... -
Teaching about sound, hearing and health - knowledge base, suggestions for teaching and copying material
(Göteborgs Universitet, 2008-09)The report begins with an analysis of current subject didactic knowledge about sound, hearing and health issues concerning high sound levels. Part of this analysis is an overview of common everyday conceptions of sound, ... -
Att undervisa om ljud, hörsel och hälsa - kunskapsbas, undervisningsförslag och kopieringsunderlag
(Göteborgs universitet, 2008-09)Rapporten inleds med en ämnesdidaktisk analys av området ljud, hörsel och hälsofrågor kopplade till höga ljudnivåer. Till denna analys hör bl.a. en översikt över vanliga vardagsbegrepp om ljud, örat och hörsel, liksom ... -
Att undervisa om livscykler i skolår 1-5, kunskapsbas och undervisningsförslag
(Göteborgs Universitet, 2006-09)Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området livscykler inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om vad som är levande, befruktning ... -
Att undervisa om geometrisk optik, kunskapsbas och undervisningsförslag
(Göteborgs Universitet, 2004-05)Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området geometrisk optik, inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om ljuset och dess egenskaper. ... -
Att undervisa om lampor och batterier, kunskapsbas och elevuppgifter
(Göteborgs Universitet, 2003-10)Rapporten ger en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om elektriska likströmskretsar. Sedan följer 16 förslag till experimentella uppgifter, lämpliga för ... -
Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till kemi, sex "workshops"
(Göteborgs Universitet, 2003-10)Rapporten behandlar hur elever förstår centrala aspekter av kemin. Först kommer tre workshops om materiens bevarande, byggnad respektive faser. Därefter tas blandning, lösning och vattnets kretslopp upp. Som avslutning ... -
Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till fysik, sex "workshops"
(Göteborgs Universitet, 2003-10)Rapporten går in på hur elever resonerar inom några viktiga områden av fysiken. Dessa är astronomi (jorden som planet i rymden, varför vi har årstider, månen, planetsystemet och universum), Newtons tre rörelselagar samt ... -
Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till biologi, fyra "workshops"
(Göteborgs Universitet, 2003-10)Rapporten tar upp hur elever resonerar inom några centrala biologiska områden. Dessa är matspjälkning, fotosyntes, evolution och genetik. I samband med workshopen om fotosyntes förklaras och exemplifieras vad formativ ...