• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Behov av förberedelser hos barn med ADHD inför sjukhusbesök

undersökning utifrån föräldrars upplevelser

Abstract
ADHD är en vanligt förekommande diagnos hos barn. Ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet leder till att dessa barn skadar sig i större utsträckning än andra barn. Detta innebär att de oftare kommer i kontakt med sjukvården. Eftersom ADHD är ett dolt handikapp får de inte alltid anpassad information och rätt bemötande från sjukvårdspersonal. Syfte: Syftet med denna pilotstudie är att beskriva hur föräldrar till barn med ADHD upplevt den förberedande informationen inför sjukhusbesök/undersökning. Metod: En kvalitativ intervjustudie valdes enligt Kvale och Brinkmann (2009) med innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman (2004). Resultat: Föräldrar vill ha mer information hemskickad för att kunna förbereda sitt barn inför ett sjukhusbesök. Det krävs mer planering och tid vid sjukhusbesök för barn med ADHD. Eftersom det är viktigt att hålla nere antalet personer runt barnet bör inte denna patientgrupp användas i utbildningssyfte. Vårdpersonal ska ha baskunskaper om ADHD för att kunna bemöta dessa barn rätt. Diskussion: Tidigare forskning visar på att tidsaspekten är viktig för barn med ADHD. De klarar sina uppgifter om de får mer tid på sig. Detta styrks av intervjuerna i studien. Det finns ingen tidigare forskning på hur barn med ADHD ska förberedas inför ett sjukhusbesök/undersökning. Slutsats: Förberedelse och information behöver anpassas och förbättras för barn med ADHD
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/22895
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_22895_1.pdf (265.8Kb)
Date
2010-07-09
Author
Johansson, camilla
Östlund, Linda
Keywords
ADHD
child
information
preparation
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV