• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Behov av förberedelser hos barn med ADHD inför sjukhusbesök

undersökning utifrån föräldrars upplevelser

Sammanfattning
ADHD är en vanligt förekommande diagnos hos barn. Ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet leder till att dessa barn skadar sig i större utsträckning än andra barn. Detta innebär att de oftare kommer i kontakt med sjukvården. Eftersom ADHD är ett dolt handikapp får de inte alltid anpassad information och rätt bemötande från sjukvårdspersonal. Syfte: Syftet med denna pilotstudie är att beskriva hur föräldrar till barn med ADHD upplevt den förberedande informationen inför sjukhusbesök/undersökning. Metod: En kvalitativ intervjustudie valdes enligt Kvale och Brinkmann (2009) med innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman (2004). Resultat: Föräldrar vill ha mer information hemskickad för att kunna förbereda sitt barn inför ett sjukhusbesök. Det krävs mer planering och tid vid sjukhusbesök för barn med ADHD. Eftersom det är viktigt att hålla nere antalet personer runt barnet bör inte denna patientgrupp användas i utbildningssyfte. Vårdpersonal ska ha baskunskaper om ADHD för att kunna bemöta dessa barn rätt. Diskussion: Tidigare forskning visar på att tidsaspekten är viktig för barn med ADHD. De klarar sina uppgifter om de får mer tid på sig. Detta styrks av intervjuerna i studien. Det finns ingen tidigare forskning på hur barn med ADHD ska förberedas inför ett sjukhusbesök/undersökning. Slutsats: Förberedelse och information behöver anpassas och förbättras för barn med ADHD
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/22895
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_22895_1.pdf (265.8Kb)
Datum
2010-07-09
Författare
Johansson, camilla
Östlund, Linda
Nyckelord
ADHD
child
information
preparation
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV