Lärarens professionella utmaning -en studie om skam och utanförskap i samband med elevers läs- och skrivsvårigheter
Abstract
Titel Lärarens professionella utmaning -en studie om skam och
utanförskap i samband med elevers läs- och skrivsvårigheter
Arbetets art Examensarbete
Sidantal 33
Författare Linus Bredberg och Martin Glimström
Handledare Daniel Seldén
Tidpunkt Höstterminen 2005
Bakgrund I en klass finns det med all säkerhet minst en individ som har
svårigheter med att antingen läsa eller att skriva, och det är
lärarens ansvar att på bästa sätt kunna hantera, lösa och ge den
undervisning som styrdokumenten kräver, till den utsatta eleven. I
en situation där eleven är i behov av stöd för sina läs- och
skrivsvårigheter, kan eleven kanske känna ett visst utanförskap
eller uppleva skamkänslor inför sina klasskamrater. På grund av
att han eller hon känner sig indirekt eller direkt utpekad som
sämre än de övriga i klassen.
Syfte Syftet med uppsatsen är att studera läraryrkets professionella
utmaningar och enskilda lärares strategier, när det gäller att skapa
en situation där elever med läs- och skrivsvårigheter inte känner
skam eller utanförskap i relation till erbjuden hjälp i
undervisningen.
Material och Metod Vår studie bygger på tidigare forskning inom de olika områdena.
Metoden är kvalitativa intervjuer, som genomförts med lärare från
två olika skolor.
Slutsatser Intervjupersonerna anser att det kan förekomma skam och
utanförskap för elever med läs- och skrivsvårigheter. Hur det visar
sig eller uppstår är individuellt för varje enskild elev.
Undervisningen måste enligt respondenterna anpassas till dessa
elever. Utmaningen är att det inte finns några generella strategier
för hur undervisningen skall läggas upp eller genomföras.
Nyckelord Skam, utanförskap, läs- och skrivsvårigheter, utmaning och
profession.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Glimström, Martin
Bredberg, Linus
Keywords
skam
utanförskap
läs- och skrivsvårigheter
utmaning
profession
Series/Report no.
ht05 2480-006
Language
sv