• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärarens professionella utmaning -en studie om skam och utanförskap i samband med elevers läs- och skrivsvårigheter

Sammanfattning
Titel Lärarens professionella utmaning -en studie om skam och utanförskap i samband med elevers läs- och skrivsvårigheter Arbetets art Examensarbete Sidantal 33 Författare Linus Bredberg och Martin Glimström Handledare Daniel Seldén Tidpunkt Höstterminen 2005 Bakgrund I en klass finns det med all säkerhet minst en individ som har svårigheter med att antingen läsa eller att skriva, och det är lärarens ansvar att på bästa sätt kunna hantera, lösa och ge den undervisning som styrdokumenten kräver, till den utsatta eleven. I en situation där eleven är i behov av stöd för sina läs- och skrivsvårigheter, kan eleven kanske känna ett visst utanförskap eller uppleva skamkänslor inför sina klasskamrater. På grund av att han eller hon känner sig indirekt eller direkt utpekad som sämre än de övriga i klassen. Syfte Syftet med uppsatsen är att studera läraryrkets professionella utmaningar och enskilda lärares strategier, när det gäller att skapa en situation där elever med läs- och skrivsvårigheter inte känner skam eller utanförskap i relation till erbjuden hjälp i undervisningen. Material och Metod Vår studie bygger på tidigare forskning inom de olika områdena. Metoden är kvalitativa intervjuer, som genomförts med lärare från två olika skolor. Slutsatser Intervjupersonerna anser att det kan förekomma skam och utanförskap för elever med läs- och skrivsvårigheter. Hur det visar sig eller uppstår är individuellt för varje enskild elev. Undervisningen måste enligt respondenterna anpassas till dessa elever. Utmaningen är att det inte finns några generella strategier för hur undervisningen skall läggas upp eller genomföras. Nyckelord Skam, utanförskap, läs- och skrivsvårigheter, utmaning och profession.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/235
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ht05 2480-006.pdf (149.2Kb)
Datum
2005
Författare
Glimström, Martin
Bredberg, Linus
Nyckelord
skam
utanförskap
läs- och skrivsvårigheter
utmaning
profession
Serie/rapportnr.
ht05 2480-006
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV