• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är ju så mycket i samhället som är helt uppfuckat” - elevperspektiv på normkritisk pedagogik

Sammanfattning
Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur det kan arbetas framgångsrikt med det som kallas normkritisk pedagogik i skolan. Vi ville undersöka positiva pedagogiska modeller och praktiker som främjar ett mer tillåtande, accepterande och inkluderande klimat i skolan och undervisningen. Den huvudsakliga frågeställningen för uppsatsen var hur eleverna uppfattar en normkritisk pedagogik. Syftet har uppfyllts och frågeställningarna har besvarats framför allt genom intervjuer med elever. Den teoretiska bakgrunden har vi inhämtat med hjälp av litteraturstudier och en granskning av styrdokument för skolan. Dessutom har en genomgång skett av det metodmaterial som finns om normkritisk pedagogik. Teorier om normkritisk pedagogik har sitt ursprung i queerteori teorier om intersektionalitet och queerteori. Vi har konstaterat att de intervjuade eleverna överlag är mycket positivt inställda till normkritisk undervisning, men att de har en oro för att undervisningen ska väcka motstånd hos en del av eleverna även om den inte gjort det hos dem själva. Ytterligare utmaningar med den normkritiska pedagogiken lyfts och något som har blivit ett stort tema i uppsatsen är de pedagogiska kriser och det motstånd som den normkritiska undervisningen kan innebära. Uppsatsen har visat att ett normkritiskt förhållningssätt i undervisningen är ett sätt att uppnå en skola för alla i uttryckets sanna bemärkelse.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23671
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23671_1.pdf (148.9Kb)
Datum
2010
Författare
Berglund, Elsa
Nyckelord
Normkritik
normkritisk pedagogik
queerteori
int
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV