• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är ju så mycket i samhället som är helt uppfuckat” - elevperspektiv på normkritisk pedagogik

Abstract
Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur det kan arbetas framgångsrikt med det som kallas normkritisk pedagogik i skolan. Vi ville undersöka positiva pedagogiska modeller och praktiker som främjar ett mer tillåtande, accepterande och inkluderande klimat i skolan och undervisningen. Den huvudsakliga frågeställningen för uppsatsen var hur eleverna uppfattar en normkritisk pedagogik. Syftet har uppfyllts och frågeställningarna har besvarats framför allt genom intervjuer med elever. Den teoretiska bakgrunden har vi inhämtat med hjälp av litteraturstudier och en granskning av styrdokument för skolan. Dessutom har en genomgång skett av det metodmaterial som finns om normkritisk pedagogik. Teorier om normkritisk pedagogik har sitt ursprung i queerteori teorier om intersektionalitet och queerteori. Vi har konstaterat att de intervjuade eleverna överlag är mycket positivt inställda till normkritisk undervisning, men att de har en oro för att undervisningen ska väcka motstånd hos en del av eleverna även om den inte gjort det hos dem själva. Ytterligare utmaningar med den normkritiska pedagogiken lyfts och något som har blivit ett stort tema i uppsatsen är de pedagogiska kriser och det motstånd som den normkritiska undervisningen kan innebära. Uppsatsen har visat att ett normkritiskt förhållningssätt i undervisningen är ett sätt att uppnå en skola för alla i uttryckets sanna bemärkelse.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23671
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23671_1.pdf (148.9Kb)
Date
2010
Author
Berglund, Elsa
Keywords
Normkritik
normkritisk pedagogik
queerteori
int
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV