Licentiatuppsatser / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Senaste titlar
-
Kontextuella förståelser och sociala konstruktioner i förskollärares tal om undervisning i förskolan
(2022)Undervisning är ett begrepp som historiskt och kulturellt inte använts i förskolan men som genom ändringar i förskolans styrdokument nu beskriver delar av förskolans uppdrag. Hur detta ska omsättas i förskolans praktik ... -
Teknikundervisning i förskolan
(2022)Licentiatavhandlingen tar avstamp i ett intresse av teknikundervisning för de yngre barnen i förskolan. Även om teknik som pedagogiskt ämne har förstärkts och förtydligats under de senaste två decennierna i läroplanstexter ... -
Jag har alla åldrar i mig!
(2020-02-04)This study investigates the production of age in three state-funded intergenerational projects, intended to increase age integration between young and old citizens. The main aim of the study is to contribute to the production ... -
Planering och genomförande av undervisning i förskolan – exemplen teknik och bildskapande
(2019-12)Since 2010, teaching has been one of the preschool teacher’s tasks in Sweden. Preschool teaching is often discussed and has been addressed from different perspectives (Eidevald & Engdahl, 2018; Sheridan & Williams, 2018; ... -
Förskollärares konstruktion av ett fysikaliskt fenomen som objekt för lärande i förskola – en komplex och föränderlig process
(2019)Det naturvetenskapliga innehållet blev tydligare identifierat och framskrivet genom den reviderade läroplanen(Utbildningsdepartementet, 2010). Samtidigt beskrivs en osäkerhet hos verksamma i förskola kring vad och hur det ... -
Måltiden i förskolan - barns utrymme i kommunikation och handling
(2019)In Sweden, approximately 84% of children are enrolled in preschool, which constitutes the first step of the educational system and which embraces children from ages 1–5 years. Most children eat breakfast, lunch and snacks ... -
Tillträde, förhandling och deltagande i förskolebarns egenorganiserade gemensamma aktiviteter
(2018)The overarching aim of this thesis is to explore preschool children’s participation in and creation of self-organized joint activities (henceforth activities) in a Swedish preschool with a focus on how children’s everyday ... -
Med ljus på boksamtal om skugga
(2018)Den här är en variationsteoretisk studie som riktar fokus mot boksamtal om skugga i förskola. I förskola brukar inte läromedel och läroböcker användas, däremot förespråkas ofta barnböcker och berättelser för undervisning ... -
Litteracitetsaktiviteter i skärningspunkten mellan lek och undervisning i förskola och förskoleklass
(2018)This licentiate thesis aims to contribute to the field of early childhood literacy by focusing on the in situ communication and interaction in literacy activities in preschools and preschool classes. The studied activities ... -
Narrating in early childhood education as a responsive, re-creative, and remembering practice
(2018)The interest of the present thesis concerns how children orally retell stories they have been told. This research is carried out in dialogue with two classic research traditions in developmental psychology: one regarding ... -
Läraragens i mötet mellan lärares professionalism och styrning av skolan
(2018)Teachers’ significant role as professionals is being discussed increasingly in the Swedish debate about schools and education, and is emphasised in the Swedish National School Commission’s report of 2017. This study was ... -
Vi kan inte bara utgå från barnens intresse. Pedagogers guidning av barns intresse i förhållande till förskolans målstyrning
(2016-11-04)Swedish preschool is based both on the idea of being optional and children's autonomy while preschool is part of the education system. This study intends to examine how preschool staff talk and stimulate children's learning ... -
Pimpa Texten. En etnografisk studie av gymnasieelevers meningsskapande i dramatext
(2015)This ethnographic study is located in the field of literary didactics, covering an intersection of the subjects of Swedish and theatre. It investigates construction of text understanding while its participants work with ... -
Förskollärares beskrivningar av barngruppsstorlekar i förskolan
(2014)Preschool teachers’ descriptions of group size in preschool Language: Swedish Keywords: Preschool, group size, preschool teachers, working conditions, learning conditions. The aim of the study is to gain knowledge ... -
Barns aktiviteter med datorplattor i förskolan
(2014-09-05)Children’s activities with tablet computers in Swedish preschool settings This thesis contributes, on the basis of original empirical research, to an on going discussion about the use of tablet computers in Swedish ... -
Children's story making with digital technologies: Tool-mediated activities in a preschool class
(2014)Narrating has a long tradition within early childhood education and serves, among many things, as a means of engaging children in literacy activities. With the advent of digital technologies, different contexts are created ... -
Mathematics textbooks for teaching
(2011-06)An analysis of content knowledge and pedagogical content knowledge concerning algebra in mathematics textbooks in Swedish upper secondary education How to solve quadratic equations is a common teaching topic in upper ... -
Barns sociala liv på fritidshemmet En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
(2011-05)Föreliggande studie har som avsikt att vinna kunskap om barns sociala liv på fritidshemmet. Fokus riktas dels mot praktikgemenskaper som social konstruktion, dels mot barns alliansskapande inom och mellan de praktikgemenskaper ... -
Nuets didaktik. Förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta
(Agneta Jonsson, 2011)Studien som ligger till grund för detta licentiatarbete syftar till att utveckla kunskap om hur den läroplan för de yngsta ser ut så som den beskrivs av förskolans lärare. Fokus läggs på den beskrivna läroplanens innehåll ... -
Att organisera för kvalitet - en studie om kvalitetsarbete i kommunen och förskolan
(Karin Lager, 2010-11)