• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dödsfall i skolan - En kvalitativ studie om sorg och krishantering

Abstract
Syfte och frågeställningar Vi kommer i vår studie att studera fem krisplaner för att se vilken beredskap dessa skolor påvisar, i sina krisplaner, inför en eventuell krissituation i samband med dödsfall. Vår förhoppning är att bidra med ökad kunskap om sorg, kris och dödsfall i skolan samt ge en bild av de studerade skolornas krisplaner.  Hur kan en bra krisplan vara uppbyggd?  Vilka delar är väsentliga för att en kris ska kunna bemötas på bästa sätt? Metod Studien utgår från en kvalitativ metod då den passar studiens syfte och frågeställningar. Vi kommer att studera fem skolors krisplaner, där vi kommer att bearbeta dem utifrån våra frågeställningar. Vidare försöker vi att se likheter och skillnader i och mellan de olika skolornas krisplaner. Vi kommer att titta på hur de olika skolorna är beredda om kriser uppstår, samt hur skolorna har behandlat fenomenet dödsfall i sina krisplaner. Vi kommer även att studera vilka redskap och riktlinjer skolorna anger i sina krisplaner. Detta för att se vilka möjligheter lärare har att utgå ifrån när det handlar om att bemöta barn i sorg och kris. Vi kommer också, i viss mån, fokusera på lärarens roll i krisplanerna, när det gäller de ansvarsområden som presenteras, då det är denna roll som vi har utbildat oss för. Slutsatser Vi har kommit fram till att samtliga krisplaner saknar information om hur det förebyggande arbetet inför eventuella krissituationer har sett ut. Vi ser förberedelse, såsom simuleringsövningar, krisseminarium och workshops, som en nödvändighet för att kunna bemöta barn i sorg och kris i skolan. Vi har kommit fram till att skolpersonalen omöjligt kan se eller lägga märke till när barn befinner sig i kris och mår dåligt, om de inte är förtrogna med kunskap om kris och sorgereaktioner.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24230
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24230_1.pdf (138.8Kb)
Date
2010
Author
Jorat, Bilgris
Svensson, Li
Keywords
Kris
sorg
krishantering.
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV