• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dödsfall i skolan - En kvalitativ studie om sorg och krishantering

Sammanfattning
Syfte och frågeställningar Vi kommer i vår studie att studera fem krisplaner för att se vilken beredskap dessa skolor påvisar, i sina krisplaner, inför en eventuell krissituation i samband med dödsfall. Vår förhoppning är att bidra med ökad kunskap om sorg, kris och dödsfall i skolan samt ge en bild av de studerade skolornas krisplaner.  Hur kan en bra krisplan vara uppbyggd?  Vilka delar är väsentliga för att en kris ska kunna bemötas på bästa sätt? Metod Studien utgår från en kvalitativ metod då den passar studiens syfte och frågeställningar. Vi kommer att studera fem skolors krisplaner, där vi kommer att bearbeta dem utifrån våra frågeställningar. Vidare försöker vi att se likheter och skillnader i och mellan de olika skolornas krisplaner. Vi kommer att titta på hur de olika skolorna är beredda om kriser uppstår, samt hur skolorna har behandlat fenomenet dödsfall i sina krisplaner. Vi kommer även att studera vilka redskap och riktlinjer skolorna anger i sina krisplaner. Detta för att se vilka möjligheter lärare har att utgå ifrån när det handlar om att bemöta barn i sorg och kris. Vi kommer också, i viss mån, fokusera på lärarens roll i krisplanerna, när det gäller de ansvarsområden som presenteras, då det är denna roll som vi har utbildat oss för. Slutsatser Vi har kommit fram till att samtliga krisplaner saknar information om hur det förebyggande arbetet inför eventuella krissituationer har sett ut. Vi ser förberedelse, såsom simuleringsövningar, krisseminarium och workshops, som en nödvändighet för att kunna bemöta barn i sorg och kris i skolan. Vi har kommit fram till att skolpersonalen omöjligt kan se eller lägga märke till när barn befinner sig i kris och mår dåligt, om de inte är förtrogna med kunskap om kris och sorgereaktioner.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24230
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24230_1.pdf (138.8Kb)
Datum
2010
Författare
Jorat, Bilgris
Svensson, Li
Nyckelord
Kris
sorg
krishantering.
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV