• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När läsinlärningen inte går enligt mallen : Hur arbetar pedagoger med läsinlärning? Hur organiserar skolan särskilt stöd?

Abstract
Syfte: Syftet är att undersöka vilka åtgärder och förutsättningar som ges till elever som inte följer mallen vid läsinlärning. Arbetet har utgått från frågeställningarna: - Hur arbetar pedagoger med läsinlärning? - Hur organiserar skolan särskilt stöd? Metod: Studien är en kvalitativ studie i form av intervjuer. Intervjuer har genomförts med tre pedagoger och tre rektorer. Samtliga intervjuer spelades in på band. Resultat: Utifrån min undersökning kan jag se att pedagogerna använder sig av många olika metoder när de arbetar med läsinlärning. De blandar traditionellt med nytt. I arbetet när läsinlärningen inte går enligt mallen förändrar de sin undervisning efter bästa förmåga. Andra metoder, en-till-en undervisningsmetoder, använder pedagogerna i samarbete med skolans specialpedagog. De organisatoriska förutsättningarna ser från grunden olika ut bland annat beroende på elevantal. Vid organisation av särskilt stöd förlitas det mycket på att pedagogerna själva förändrar undervisningen. Ibland sätts extra resurser in i form av ytterligare en pedagog. Betydelse för läraryrket: Arbetet har stor betydelse för läraryrket, både för färdiga och blivande pedagoger, då alla sannolikt någon gång kommer att möta elever som inte följer mallen vid läsinlärning.
Degree
Student essay
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/24275
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24275_1.pdf (122.2Kb)
Date
2010
Author
Engström, My
Keywords
läsinlärning
läsutveckling
metoder
förutsättningar
åtgärder
pedagoger
rektorer
Series/Report no.
kandidatuppsats
VT10-2611-078
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV