• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När läsinlärningen inte går enligt mallen : Hur arbetar pedagoger med läsinlärning? Hur organiserar skolan särskilt stöd?

Sammanfattning
Syfte: Syftet är att undersöka vilka åtgärder och förutsättningar som ges till elever som inte följer mallen vid läsinlärning. Arbetet har utgått från frågeställningarna: - Hur arbetar pedagoger med läsinlärning? - Hur organiserar skolan särskilt stöd? Metod: Studien är en kvalitativ studie i form av intervjuer. Intervjuer har genomförts med tre pedagoger och tre rektorer. Samtliga intervjuer spelades in på band. Resultat: Utifrån min undersökning kan jag se att pedagogerna använder sig av många olika metoder när de arbetar med läsinlärning. De blandar traditionellt med nytt. I arbetet när läsinlärningen inte går enligt mallen förändrar de sin undervisning efter bästa förmåga. Andra metoder, en-till-en undervisningsmetoder, använder pedagogerna i samarbete med skolans specialpedagog. De organisatoriska förutsättningarna ser från grunden olika ut bland annat beroende på elevantal. Vid organisation av särskilt stöd förlitas det mycket på att pedagogerna själva förändrar undervisningen. Ibland sätts extra resurser in i form av ytterligare en pedagog. Betydelse för läraryrket: Arbetet har stor betydelse för läraryrket, både för färdiga och blivande pedagoger, då alla sannolikt någon gång kommer att möta elever som inte följer mallen vid läsinlärning.
Examinationsnivå
Student essay
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24275
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24275_1.pdf (122.2Kb)
Datum
2010
Författare
Engström, My
Nyckelord
läsinlärning
läsutveckling
metoder
förutsättningar
åtgärder
pedagoger
rektorer
Serie/rapportnr.
kandidatuppsats
VT10-2611-078
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV