• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Humor i interaktionen mellan patient och sjuksköterska

Humor in nurse-patient interaction.

Abstract
Syfte: Att belysa hur humor kan användas i interaktionen mellan patient och sjuksköterska samt de konsekvenser användandet av humor för med sig. Genom att ta reda på detta kan förhoppningsvis sjuksköterskans medvetenhet om humorns betydelse för interaktionen med patienten öka. Bakgrund: Humor är ett begrepp med många betydelser som har förändrats genom åren. Humor och skratt påverkar vår hälsa såväl fysiskt, psykiskt som socialt och kan på detta vis relateras till sjuksköterskans ansvarsområde; omvårdnad. Metod: Detta examensarbete är en litteraturöversikt. Resultatet baseras på elva vetenskapliga artiklar som är publicerade mellan år 1990-2010. Resultat: Både patienter och sjuksköterskor upplever att humor är betydelsefullt i interaktionen och för deras relationsskapande. Humor hjälper bland annat patienter att höja sin känsla av värdighet, upprätthålla rollen som god patient samt få utlopp för känslor som annars hade kunnat vara svåra att uttrycka. Sjuksköterskor använder humor i interaktionen med patienter både spontant och som en vårdande strategi. Humor underlättar deras arbete, hjälper dem att hantera svåra situationer och krav samt gör det möjligt för dem att möta patienter på en mer jämlik nivå. Diskussion: Humor i interaktionen mellan patient och sjuksköterska beskrivs i studierna som positivt för båda parter. Är humor bara något positivt? Borde humor utnyttjas mer av sjuksköterskor som en vårdande strategi? Studier visar att patienter oftast tar initiativet till humor i interaktionen. Borde det förhålla sig så eller kan sjuksköterskor ta mer initiativ till humoranvändning? Har genus betydelse för användandet av humor? Konklusion: Humor i interaktionen mellan patient och sjuksköterska är ett viktigt ämne som bör tillägnas större uppmärksamhet. Genom att använda humor i interaktionen med patienterna blir det lättare för sjuksköterskor att bemöta dem med ett holistiskt förhållningssätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24309
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_24309_1.pdf (291.1Kb)
Date
2011-01-31
Author
Bergion, Ellinor
Lundh, Hedvig
Keywords
humor, skratt, sjuksköterska, patient, interaktion, omvårdnad, relation
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV