• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Humor i interaktionen mellan patient och sjuksköterska

Humor in nurse-patient interaction.

Sammanfattning
Syfte: Att belysa hur humor kan användas i interaktionen mellan patient och sjuksköterska samt de konsekvenser användandet av humor för med sig. Genom att ta reda på detta kan förhoppningsvis sjuksköterskans medvetenhet om humorns betydelse för interaktionen med patienten öka. Bakgrund: Humor är ett begrepp med många betydelser som har förändrats genom åren. Humor och skratt påverkar vår hälsa såväl fysiskt, psykiskt som socialt och kan på detta vis relateras till sjuksköterskans ansvarsområde; omvårdnad. Metod: Detta examensarbete är en litteraturöversikt. Resultatet baseras på elva vetenskapliga artiklar som är publicerade mellan år 1990-2010. Resultat: Både patienter och sjuksköterskor upplever att humor är betydelsefullt i interaktionen och för deras relationsskapande. Humor hjälper bland annat patienter att höja sin känsla av värdighet, upprätthålla rollen som god patient samt få utlopp för känslor som annars hade kunnat vara svåra att uttrycka. Sjuksköterskor använder humor i interaktionen med patienter både spontant och som en vårdande strategi. Humor underlättar deras arbete, hjälper dem att hantera svåra situationer och krav samt gör det möjligt för dem att möta patienter på en mer jämlik nivå. Diskussion: Humor i interaktionen mellan patient och sjuksköterska beskrivs i studierna som positivt för båda parter. Är humor bara något positivt? Borde humor utnyttjas mer av sjuksköterskor som en vårdande strategi? Studier visar att patienter oftast tar initiativet till humor i interaktionen. Borde det förhålla sig så eller kan sjuksköterskor ta mer initiativ till humoranvändning? Har genus betydelse för användandet av humor? Konklusion: Humor i interaktionen mellan patient och sjuksköterska är ett viktigt ämne som bör tillägnas större uppmärksamhet. Genom att använda humor i interaktionen med patienterna blir det lättare för sjuksköterskor att bemöta dem med ett holistiskt förhållningssätt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24309
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_24309_1.pdf (291.1Kb)
Datum
2011-01-31
Författare
Bergion, Ellinor
Lundh, Hedvig
Nyckelord
humor, skratt, sjuksköterska, patient, interaktion, omvårdnad, relation
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV