dc.contributor.author | Bergion, Ellinor | |
dc.contributor.author | Lundh, Hedvig | |
dc.date.accessioned | 2011-01-31T12:39:46Z | |
dc.date.available | 2011-01-31T12:39:46Z | |
dc.date.issued | 2011-01-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24309 | |
dc.description.abstract | Syfte: Att belysa hur humor kan användas i interaktionen mellan patient och sjuksköterska
samt de konsekvenser användandet av humor för med sig. Genom att ta reda på detta kan
förhoppningsvis sjuksköterskans medvetenhet om humorns betydelse för interaktionen med
patienten öka. Bakgrund: Humor är ett begrepp med många betydelser som har förändrats
genom åren. Humor och skratt påverkar vår hälsa såväl fysiskt, psykiskt som socialt och kan
på detta vis relateras till sjuksköterskans ansvarsområde; omvårdnad. Metod: Detta
examensarbete är en litteraturöversikt. Resultatet baseras på elva vetenskapliga artiklar som är
publicerade mellan år 1990-2010. Resultat: Både patienter och sjuksköterskor upplever att
humor är betydelsefullt i interaktionen och för deras relationsskapande. Humor hjälper bland
annat patienter att höja sin känsla av värdighet, upprätthålla rollen som god patient samt få
utlopp för känslor som annars hade kunnat vara svåra att uttrycka. Sjuksköterskor använder
humor i interaktionen med patienter både spontant och som en vårdande strategi. Humor
underlättar deras arbete, hjälper dem att hantera svåra situationer och krav samt gör det
möjligt för dem att möta patienter på en mer jämlik nivå. Diskussion: Humor i interaktionen
mellan patient och sjuksköterska beskrivs i studierna som positivt för båda parter. Är humor
bara något positivt? Borde humor utnyttjas mer av sjuksköterskor som en vårdande strategi?
Studier visar att patienter oftast tar initiativet till humor i interaktionen. Borde det förhålla sig
så eller kan sjuksköterskor ta mer initiativ till humoranvändning? Har genus betydelse för
användandet av humor? Konklusion: Humor i interaktionen mellan patient och sjuksköterska
är ett viktigt ämne som bör tillägnas större uppmärksamhet. Genom att använda humor i
interaktionen med patienterna blir det lättare för sjuksköterskor att bemöta dem med ett
holistiskt förhållningssätt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | humor, skratt, sjuksköterska, patient, interaktion, omvårdnad, relation | sv |
dc.title | Humor i interaktionen mellan patient och sjuksköterska | sv |
dc.title.alternative | Humor in nurse-patient interaction. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |