Show simple item record

dc.contributor.authorEriksson, Malin
dc.contributor.authorGustafsson, Maria
dc.date.accessioned2011-02-18T09:34:31Z
dc.date.available2011-02-18T09:34:31Z
dc.date.issued2011-02-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24527
dc.description.abstractInledning: Antalet blivande mödrar i västvärlden som vill amma är på tillbakagång och en orsak kan vara bristande amningskunskaper. Barnmorskemottagningen Fröja i Stenungsund startade ett projekt hösten 2009 i syfte att öka amningskunskaperna hos blivande mödrar och frågade oss om vi ville utvärdera projektet. Syfte: Att studera mödrars upplevelse av amningsinformation given i tidig graviditet. Metod: Kvalitativ intervjustudie genomfördes där 20 kvinnor telefonintervjuades post partum. Innehållsanalys utfördes och resulterade i tre kategorier och tio subkategorier. Resultat: Tre kategorier framkom; amningsinformationens faktainnehåll, metoder för inlärning och amningsinformationens påverkan på den blivande modern. Genom att få rätt information, att informationen gavs flera gånger, från olika håll och på olika sätt påverkade mödrarnas upplevelser av given amningsinformation. Andra komponenter av betydelse var interaktionen mellan gruppmedlemmarna och barnmorskan som förmedlare. Den praktiska utformningen och tidpunkten i graviditeten ansågs relevant. Amningsinformationen kunde antingen öka självtilliten eller motverka densamma. Beslutet att försöka amma blev antingen stärkt eller påverkades inte alls. Kunskapen kunde skapa en känsla av trygghet och förberedelse. Konklusion: Upplevelsen av amningsinformationen var i stora drag positiv. Pedagogiken i amningsutbildningen kan förbättras till att bli mer individanpassad, mer av det rådgivande slaget och innefatta mer diskussion. Genom att implementera empowermentperspektivet kan de blivande mödrarna göras mer självständiga. Partnerns delaktighet kan utvecklas och på så sätt utgöra ett stöd för den blivande modern. Vidare forskning i ämnet skulle kunna handla om hur partnern kan göras mer delaktig och om alternativa undervisningsätt.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleAmningsinformation – Blivande mödrars upplevelser av erhållen amningsinformation i tidig graviditet – En kvalitativ intervjustudiesv
dc.title.alternativeBreast feeding information – Breast feeding information given in early pregnancy experienced by mothers to be – A qualitative interviewsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record