Show simple item record

dc.contributor.authorBrynås, Anna
dc.contributor.authorEriksson, Lin
dc.date.accessioned2011-02-28T16:12:51Z
dc.date.available2011-02-28T16:12:51Z
dc.date.issued2011-02-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24740
dc.description.abstractTematisk undervisning och temaarbete innebär att olika skolämnen integreras med varandra och bildar en helhet i undervisningen. Tankar om att skapa en helhet i lärandet har funnits sedan lång tid tillbaka, men i dagens skola sker inte detta särskilt ofta av olika orsaker. Tidigare undersökningar visar att många lärare vill arbeta med undervisning i tema men att brist på tid för planeringen och genomförande försvårar. Likaså att det kräver mycket arbete runt omkring för att få det att fungera. Hem- och konsumentkunskap är ett ämne i skolan som berör många olika aspekter av vardagslivet och vars perspektiv även syns i många andra av skolans ämnen. Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare i årskurs 7-9 ställer sig till undervisning i tema och hur de resonerar kring en samverkan med Hem- och konsumentkunskap. För att ta reda på detta valde vi att intervjua åtta lärare och två lärarstudenter på olika skolor i Sverige. Det resulterade i en positiv bild av undervisning i tema, men också att genomförandet av arbetssättet begränsas av olika faktorer däribland tid. Slutsatsen av studien är att intresset finns men okunskap om andra ämnens innehåll och tid till planering gör att detta sällan genomförs trots att många lärare har en ambition om att undervisa i tema.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLärarprogrammet inriktning hem- & konsumentkunskapsv
dc.relation.ispartofseriesJuni 2008sv
dc.subjectTemasv
dc.subjectHem- och konsumentkunskapsv
dc.subjectÄmnesintegreringsv
dc.subjectInställningsv
dc.subjectLäraresv
dc.titleTema i skolan?sv
dc.title.alternativeOm lärares inställning till undervisning i tema och möjligheter till sarnverkan med Hemn- och konsumentkunskapsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record