• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sociala och lokala medier: en studie av nyttor i sociala nätverk

Social and Local Media - A study of Benefits in Social Networks

Sammanfattning
Papperstidningarnas popularitet har sjunkit i takt med att webbens har ökat. Nyhetsorganisationer såsom tidningar har haft svårt för att anpassa sig till denna förändring och har historiskt sett använt internet som ett medium för envägskommunikation. De försöker nu slå sig in i sociala nätverk men utnyttjar inte kanalerna till sin fulla potential. Denna studie undersöker vilka nyttor lokaltidningar ser med Facebook och Twitter; två nätverk med samma karaktär men med olika användargrupper. Facebook bygger på personliga relationer medan Twitter bygger på nätverk av gemensamma intressen. En förstudie har genomförts för att undersöka utbredningen av tidningarnas användning av Facebook och Twitter, och visar att de flesta använder dessa nätverk och att Facebook är vanligast. Vår huvudstudie bygger på intervjuer med tidningsrespondenter som arbetar med sociala nätverk och visar att användningen ofta inleds väldigt informationsdistributionscentrerat, för att sedan övergå mer och mer i kommunikation. Både information och kommunikation stödjer den journalistiska processen. Våra identifierade nyttor struktureras i nyttomatriser efter dessa tre huvudkategorier. Bland nyttorna syns det att nyhetsprocessen blir transparent, att varumärkets exponering samt spridning och räckvidd av information ökar, och att kontakt och dialog gentemot läsare förbättras. Twitter visar sig vara bättre på kontaktbyggande, medan Facebook är mer versatilt i sitt utförande och har verktyg som möjliggör andra användningssätt och en gedigen lokal anknytning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24911
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_24911_1.pdf (7.954Mb)
Datum
2011-03-10
Författare
Nilsson, Jan
Håkansson, Per
Nyckelord
Sociala nätverk
Facebook
Twitter
Nytta
Lokaltidningar
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:125
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV