Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-): Recent submissions
Visas titlar 101-120 av 949
-
Perspektiv på skrivande, skrivundervisning och skrivbedömning
(2021-05-04)Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka vilka skrivdiskurser som finns representerade i de nationella styrdokument som styr undervisningen samt om dessa skrivdiskurser också finns representerade i ... -
Nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling - allas ansvar, ingens ansvar?
(2021-04-14)Den svenska skolan har tagit emot ett stort antal nyanlända elever de senaste åren. Krav ställs på kommuner och skolan att skapa goda förutsättningar för de nyanlända elevernas utbildning. Forskning visar hur nära språk- ... -
Skapande ska få vara en stor del av barns sätt att erövra kunskap
(2021-04-14)I Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) skrivs det fram att estetiska uttrycksformer både ska vara ett innehåll och metod, samt att utbildningen ska utformas och anpassas för att alla barn ska kunna utvecklas så långt ... -
Extra anpassningar och särskilt stöd
(2021-02-26)Det är skolans uppgift att anpassa utbildningen så att elever utifrån sina egna förutsättningar ges möjlighet att utvecklas enligt utbildningens mål samt att skolan ska sträva efter att kompensera för eventuella skolsvårigheter ... -
Från identifikation till insats
(2021-02-26)Syfte Syftet med studien var att undersöka vilka kartläggningsmaterial i matematik som används i årskurserna 1-6, utöver de obligatoriska bedömningsstöd som Skolverket ger ut. Syftet var även att undersöka på vilken nivå ... -
En etnografisk studie om möjligheter och hinder kring samverkan mellan elevhälsa och lärare på högstadiet
(2021-02-18)Syfte: Syftet med studien är att öka kunskapen om en skolas elevhälsa och hur skolans lärare tillsammans med elevhälsan arbetar kring samverkan. Frågeställningarna berör möjligheter och hinder till samverkan mellan ... -
Att realisera svårfångade ideal
(2021-02-18)Syftet med föreliggande studie är att skapa en djupare förståelse för den maktdimension och maktlöshet som förstås existera i viss verksamhet enligt LSS, för att med en sådan förståelse som utgångspunkt problematisera ... -
Rätt stöd i rätt tid - garantin i praktiken
(2021-02-17)Sedan 1 juli 2019 är skolorna enligt lag (SFS 2018:1098) ålagda att följa garantin för tidiga stödinsatser inom områdena läsa och skriva. Syftet med vår studie var att få en bild av hur ga-rantin fungerar i praktiken utifrån ... -
FAKTORER SOM PÅVERKAR DET SYSTEMATISKA KVALITETSARBETET I FÖRSKOLAN
(2021-02-17)Syfte: Syftet med studien är att undersöka och skapa en större förståelse för rektors/förskollärares/ barnskötarnas erfarenheter av ett systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. I fokus är vad som har genomförts i praktiken, ... -
SKOLFRAMGÅNG FÖR NYANLÄNDA
(2021-02-09)Syfte: Studien syftar till att upptäcka, beskriva och analysera interaktiva mönster i mellanmänskliga möten i gymnasieskolkontext som påverkar lärarnas arbetssituation och förutsättningar för att skapa undervisning som ... -
PEDAGOGISKT LEDARSKAP I FÖRSKOLEKLASSEN
(2021-02-09)Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur verksamma rektorer arbetar med pedagogiskt ledarskap inom förskoleklassverksamhet. Teori: Studien tar uppolika ledarskapsteorier inspirerad av Lewin, från olika ... -
”Jag får försöka tills det går”
(2021-02-08)Syfte: Syftet med studien är att genom elevperspektiv synliggöra faktorer som främjar elevers drivkraft och motivation till skolarbete och lärande i grundsärskolan årskurs 7-9. Forsknings-frågor: Vad anser eleverna ger dem ... -
Hur kan läromedel inspirera och utveckla lärare och deras undervisning i matematik?
(2021-02-08)Studiens syfte var att utifrån en specialpedagogisk synvinkel utforska två matematikläromedel för årskurs 4, med ursprung i undervisningskulturer som till viss del skiljer sig åt. Läromed-lens teoretiska utgångspunkter ... -
“Den dök upp som en sådan där konstig sak i diskussionen i lärarrummet”
(2021-02-08)Syftet med studien är att kritiskt granska hur undantagsbestämmelsen i Skollagen (SFS 2010:800) 10 kap. 21 § tolkas av specialpedagoger, samt hur den tolkas och tillämpas av betygssättande ämneslärare i årskurs 7–9. Studien ... -
Lärares prioriteringar av matematiska kunskaper och kompetenser i grundsärskolans åk 7-9
(2021-02-08)Det finns ett omfattande forskningsbehov kring elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och matematik. Internationella forskningsstudier pekar på att det finns brister i matematikundervisningen för elever med IF ... -
Att använda och anpassa ett kommunikationsstödjande observationsverktyg i grundsärskolan
(2021-02-08)The study aimed to investigate how a research-based communication-supporting observation tool could be used and adapted for compulsory school for children with severe learning disabilities, focusing on interaction and ... -
Vad är särskilt med ett särskilt begåvat barn?
(2021-02-08)Syfte Det övergripande syftet med studien är att få kunskap om hur sju specialpedagoger uppfattar att särskild begåvning hos barn yttrar sig. Vidare är syftet att undersöka hur dessa specialpedagoger uppfattar särskilt ... -
Perspektiv på överlämningar från grundskola till gymnasieskola En intervjustudie med åtta specialpedagoger
(2021-01-28)Syftet med den här studien var att undersöka specialpedagogers perspektiv på överlämningar mellan grundskola och gymnasium för elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Övergångar mellan olika skolformer ... -
TIDIGARE ARBETSLIVSERFARENHETER OCH FRAMTIDA YRKESVAL Vuxna med adhd-diagnos och deras karriär- och yrkesval.
(2021-01-28)Syfte: Syftet med studien är att få kunskap om vilka överväganden som vuxna med adhd-diagnos gör i en vägledningssituation inför att söka nytt arbete. Förhoppningen är att kunna ge studie- och yrkesvägledare samt ... -
“VAD JOBBAR DIN POJKVÄN MED DÅ?” En kvalitativ studie om upplevelser av heteronormativitet på arbetsplatsen
(2020-11-13)Syftet med studien är att belysa HBTQ-personers upplevelser av heteronormativitet i arbetslivet.Studien har sin utgångspunkt i normkritiskt perspektiv samt queerteori. Gemensamt för dessa två teorier är att båda handlar ...