Browsing Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-) by Issue Date
Now showing items 1-20 of 949
-
Vi "speakar Svengelska". Engelskans inflytande på inlärning av svenska/svenska som andraspråk i en engelskspråkig grundskola
(2011-03-17)Syfte: Syftet med denna undersökning är att kartlägga en del av engelskans påverkan på skriftligt uttryck i svenska språket hos elever på en engelskspråkig skola i svensk miljö, The English School (ESG) i Göteborg. Teori: ... -
Specialpedagogisk handledning. En intervjustudie om handledningens betydelse
(2011-04-08)Specialpedagogisk handledning har enligt många forskare blivit ett svar på de förändringar som skett inom förskolan. Exempel på dessa förändringar är; förskolans övergång från Social-styrelsen till Skolverket, utbyggnaden ... -
Dubbelt utsatta damer? En studie om mäns våld mot kvinnor med funktionsnedsättning
(2011-04-08)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur erfarenhet av mäns våld ser ut för de kvinnor med funktionsnedsättning som ingår i studien ”Slagen dam. Mäns våld mot kvinnor i jämställda Sverige - en omfångsundersökning”, ... -
Icke tillträde. En gymnasieskola för alla?
(2011-04-08)Syfte Syftet med denna undersökning är att beskriva gruppen elever som inte är godkända i de behörighetsgivande ämnena svenska/svenska som andraspråk, engelska och/eller matematik och som därmed inte är behöriga till ... -
Framgångsfaktorer - vad innebär det? Ett exempel från en högstadieskola
(2011-04-11)Syfte: Syftet med min uppsats har varit att försöka upptäcka faktorer på en skola som möjliggjort godkändnivå för elever i behov av särskilt stöd. Är det möjligt att kombinera strävan att nå godkändnivå för alla med ... -
Utvecklande bedömningssystem (UBS) i praktiken. Hur bedöms officerares arbetsprestation?
(2011-04-11)Syftet med denna studie var att beskriva den uppfattning som Markstridsskolans chefer på mellan nivå och i bedömande roll har om det utvecklande bedömningssystemet (UBS). Men även beskriva vad det är som bedöms och värderas ... -
Urskiljning och inkludering. Lyssningscentrerat musiklärande i förskolan
(2011-04-14)Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att generera ny kunskap om förskolebarns musiklyssnande i ett lärandeperspektiv. Då det inte finns väldokumenterad metodologi för hur denna kunskap kan produceras har ... -
Mer eller mindre. Om resursfördelning för elever i behov av särskilt stöd i matematik
(2011-04-14)Syfte Syftet var att undersöka hur resursfördelningen för elever i behov av särskilt stöd i matematik ser ut idag. Vad är resurs för särskilt stöd i matematik och vem är i behov utav det? Hur fördelas de och stämmer ... -
Vilka samband finns mellan lässtrategier och läsförståelse? En enkätstudie om läsvanor och läsförståelsestrategier i år 9 relaterad till elevernas resultat på det nationella provet i läsförståelse
(2011-04-14)Syfte Studiens syfte var att undersöka sambandet mellan elevers läsvanor och lässtrategier och de-ras resultat på läsförståelsedelen av det nationella provet i svenska för år 9. Studiens forsk-ningsfrågor handlade om hur ... -
Från kropp till kropp - att utforska och lära genom dans - en kvalitativ studie av dans som kunskapsområde i gymnasiet
(2011-04-15)Syfte: Vårt syfte med studien har varit att undersöka vad som sker i processen vid lärande av dans och om de estetiska ämnena kan vara en bidragande faktor till studieframgång. Genom att förankra dansen i teori och forskning ... -
Påverkar kost och motion skolprestation? En enkätundersökning om gymnasieungdomars uppfattning om sambandet mellan regelbunden fysisk aktivitet, kostvanor och skolresultat
(2011-04-15)Titel Påverkar kost och motion skolprestation? En enkätundersökning om gymnasieungdomars uppfattning om sambandet mellan regelbunden fysisk aktivitet, kostvanor och skolresultat. Syfte och frågeställningar Syftet ... -
Varför nåddes inte målen i grundskolan? Elevers egna upplevelser av varför de inte nådde målen under sin grundskoletid
(2011-04-15)Många elever når idag inte målen i grundskolan. Om de inte klarar målen för godkänt i kärnämnena svenska, engelska och matematik saknar de behörighet att söka de nationella programmen i gymnasieskolan. Skälen till att ... -
Tyst i klassen. Upplevelser av muntliga klassrumsaktiviteter
(2011-05-05)I skolans undervisning ingår momentet tala, vilket vissa elever upplever som oerhört krävande och frustrerande. Under senare tid har kommunikativa färdigheter alltmer betonats som avgö-rande inom utbildning och arbetsliv, ... -
SMART board i undervisningen. Lärares arbete, elevers möjligheter...?
(2011-05-05)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur SMART Board användas som ett pedagogiskt redskap i undervisningen inom årskurs 1 till 5. Detta med utgångspunkt i ett specialpedagogiskt perspektiv, där SMART Board sätts i ... -
När det inte är roligt att läsa och skriva. Sju lärares tankar kring undervisning av elever i behov av stöd inom området att läsa och skriva
(2011-05-05)Problemformulering, syfte och undersökningsfrågor Det är många som vill komma till tals när det gäller hur undervisning av elever i behov av stöd inom området att läsa och skriva bäst skall ges. Lärare är emellertid den ... -
Samverkan med förhinder - pedagogers erfarenheter av möten med BUP.
(2011-05-06)Syfte: Syftet med undersökningen var att ta reda på hur kontakten och samarbetet mellan BUP och skolan tedde sig utifrån grundskolepedagogers erfarenheter, samt vilken förståelse av BUP som pedagogerna gav uttryck för. ... -
Versamhetsutveckling i förskolan. Beskrivningar från rektorers professionella livsvärldar
(2011-05-06)Syfte Det övergripande syftet med studien är att studera hur rektorer reflekterar kring och arbetar med verksamhetsutveckling, för att uppnå en förskola för alla med särskild tonvikt på specialpedagogisk handledning. ... -
Ett exempel på integrerande/inkluderande verksamhet inom förskolan
(2011-05-06)Syfte: Syftet med studien är att belysa och lyfta fram hur det inom förskolan kan arbetas med inte-greringen/inkluderingen av barn inom autismspektrumtillståndet. Centrala frågeställningar i studien är • Vad utmärker ... -
Jämställd språkutveckling - pedagogisk beskrivning av barns utveckling
(2011-05-09)Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare och specialpedagog be-skriver barns språkliga intresse på förskolan, och hur pedagogerna medvetet arbetar med språk i miljön för att stödja barns ... -
Formativ NO-undervisning. En studie om NO-undervisning i skolår F-5
(2011-05-20)Syfte En utgångspunkt för hela uppsatsen är att lära mig mer om formativ utvärdering (kontinuerlig framåtsträvande utvärdering/reflektion) som undervisningsmetod. Min avsikt blev därför att studera om det fanns några ...