Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-): Recent submissions
Visas titlar 121-140 av 949
-
Yrkeshögskolan
(2020-11-11)Uppsatsens syfte är att belysa det sätt som direktiv och idéer tolkas och förstås av de som verkar inom yrkeshögskolan samt att visa på möjliga alternativa uppfattningar. Studiens teoretiska ramverk är tredelat och består ... -
Relationens betydelse för elevers delaktighet
(2020-11-11)Delaktighet, relationer, elevperspektiv, relationellt perspektiv, specialpedagogik Relationer är ett aktuellt ämne som både forskare och media skriver om i dagsläget. Flera forskare har tidigare uppmuntrat till vidare ... -
FLERSPRÅKIGHET I UNDERVISNINGEN
(2020-11-10)Språk har en unik betydelse och en central funktion i skolan. Dagens skolor blir alltmer flerspråkiga och de flerspråkiga eleverna behöver mer stimulans och stöttning för att kunna utveckla sina kunskaper. Utgångspunkten ... -
Flerspråkighet i förskoleklassen
(2020-11-10)Syftet med detta arbete var att undersöka vilka metoder och strategier förskollärare använder för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskoleklass, samt vilka utmaningar pedagogerna möter. Resultatet ... -
Språk hjälp och stjälp
(2020-09-28)Det övergripande syftet i studien var att undersöka hur några lärare i åk 1-3 definierar språkstörning samt hur de resonerar kring sin undervisning gällande anpassningar till elever med språkstörning. Vi använde oss av ... -
THE ROLE OF BURSARIES IN ADDRESSING PROBLEMS EMERGING FROM INJUSTICES AND INEQAULITIES. A CASE STUDY APPROACH
(2020-09-11)Aim: The study explores the extent to which bursaries offer solutions to problems emerging from injustices and inequalities in Malawian Secondary Schools. It examines how bursaries are implemented in secondary schools ... -
SOCIO-ECONOMIC BACKGROUND, ACADEMIC PERFORMANCE AND CAREER CHOICES OF GREEK YOUNG ADULTS. A MIXED METHODS STUDY
(2020-09-11)Aim: The main purpose of this study is to determine the role of socio-economic background (SEB) of young adults, who live in a medium size city of Greece (Ioannina), in shaping their academic performance at school and ... -
SCHOOL MATERIAL RESOURCES AND STUDENT READING ACHIEVEMENT IN THE UNITED ARAB EMIRATES
(2020-09-10)Aim: This study aimed to 1) identify differences in overall student reading achievement in the UAE based on student gender, 2) determine if there is school material resource inequity in the UAE based on school location ... -
A CROSS-COUNTRY STUDY ON THE EFFECTIVENESS OF INQUIRY-BASED AND TRADITIONAL DIDACTIC APPROACHES
(2020-09-10)Aim : In past decades, teacher practices in science teaching have changed from perceived traditional ways of teaching to more inquiry-based approaches. The driving force behind this change is the assumption of inquiry-based ... -
SCHOOL BULLYING: STUDENTS PERSPECTIVES FROM A TANZANIAN SECONDARY SCHOOL
(2020-09-09)Aim The current study was designed to qualitatively examine secondary school students’ understanding of bullying practices and how gender is involved in bullying in a Tanzanian secondary school. Theory The theoretical ... -
THE USE OF DIVERSITY DOLLS IN EARLY EDUCATION
(2020-09-09)Aim: The objectives of the study is first to identify how children respond on an Emotional level to the diversity doll with special educational needs and secondly, to examine whether the diversity doll creates empathy ... -
EDUCATIONAL QUALITY AND EQUITY IN SOUTH AFRICA: EVIDENCE FROM TIMSS 2015
(2020-09-09)Aim: This study aims to investigate the relationship between teacher qualification and characteristics, teacher instructional quality, students’ family socioeconomic background, and student mathematics achievement with ... -
PREVENTIVE STRATEGIES AGAINST STUDENT DROPOUT IN SECONDARY SCHOOL IN NACHINGWEA DISTRICT- TANZANIA
(2020-09-08)Aim: The general purpose of this study is to examine perception and experience of school staff concerning formal and informal preventive strategies undertaken to reduce student dropout problem in secondary school in ... -
TEACHER QUALITY AND PARENT EDUCATION: THEIR RELATIONSHIP TO STUDENT ACHIEVEMENT IN MATHEMATICS
(2020-09-08)Aim: The main aim of this thesis is to explore the relationship between student mathematics achievement, teacher quality (educational level/ specialization) and parents’ educational level in Nordic and Gulf countries. ... -
DELIBERATIVE DEMOCRACY AND EDUCATION - in context, in theory and in empirical research
(2020-08-28)This master's thesis problematizes the deliberative citizenship education model from three different perspectives. It contains three substudies, which all investigate how deliberative democracy has been modelled on ... -
YOUTUBE SOM LÄRRESURS I YRKESUTBILDNING
(2020-08-10)Syfte: Studiens övergripande syfte har varit att beskriva och analysera ett antal instruktionsvideos didaktiska design, samt hur denna design formar och skapar villkor för yrkeselevers lärande. Syftet har också varit att, ... -
DIALOGMÖTEN – EN ARENA FÖR KUNSKAPSPROCESSER
(2020-08-10)Syfte: Studiens övergripande syfte är att studera olika arbetslags kunskapsutveckling när ett nytt stödmaterial för det systematiska kvalitetsarbetet ska implementeras i förskolan. Specifikt studeras dialogens roll i fyra ... -
Trygghet och studiero
(2020-08-10)Syfte: Syftet med studien är att utveckla kunskap om specialpedagogers arbete med elevers trygghet och studiero genom sociografisk inventering. Vi har arbetat utifrån följande forskningsfrågor: • Vilka erfarenheter har ... -
Yrkesroller i skolan En studie om lärares och elevassistenters roller och samarbete
(2020-06-23)Syfte: Syftet med studien var dels att undersöka hur några lärare och elevassistenter beskrev sin egen yrkesroll och vilka förväntningar de hade på varandras ar-betsuppgifter och yrkesroller, dels att undersöka hur samarbetet ... -
Lärares hantering av Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd för läsning på höstterminen i årskurs 1 - En kvalitativ intervjustudie av sex lågstadielärares uppfattningar
(2020-06-23)Syfte Kunskapskrav i läsförståelse för skolans årskurs 1 infördes år 2016. Sedan dess är lärarna ålagda att bedöma elevernas läsförmågor på höstterminen i årskurs 1 med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd. Syftet med ...