Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP): Recent submissions
Visas titlar 121-140 av 311
-
Hälsofrämjande motion för alla elever: Vilka hinder står i vägen?
(2019-12-02)Motion är viktigt för människors fysiska och psykiska hälsa, men vi lever i allmänhet mycket stillasittande liv. Såväl läroplanen som internationella organ rekommenderar att skolan ska erbjuda sina elever riklig tillgång ... -
Etiska perspektiv i läroböcker – en kvalitativ innehållsanalys av läroböcker i samhällskunskap och religionskunskap
(2019-10-08)Vad innebär det att leva i ett samhälle som är socialt hållbart? Dess invånare kan förvänta sig att leva ett gott liv med god hälsa. Detta samhälle är präglat av jämställdhet, jämlikhet, hög tolerans och att människors ... -
Skönlitteratur på schemat
(2019-07-02)Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan kursplanen i svenska och lärares undervisning i svenskämnet när det kommer till skönlitteratur. Frågeställningarna som studien utgår ifrån är hur skönlitteraturens ... -
Strategier för kunskapsutveckling för elever med ADHD- En textanalytisk studie för tidsperioden 1980-2018
(2019-07-02)Uppsatsen är en litteraturstudie som undersöker vilka strategier som lärare kan använda sig av när de undervisar elever med ADHD, vilka skrivits fram under åren. Studien utgår från två tidsperioder. Artiklar skrivna mellan ... -
Problemlösning - Vad innebär det? - Åtta lärares resonemang om problemlösning i matematik i åk 4-6.
(2019-07-02)Problemlösning i ämnet matematik i svenska skolor har utvecklats över tiden. I dagens skola ska en aktiv problemlösningsorienterad undervisning stå i fokus. Sättet att undervisa i problemlösning kan skiljas åt genom ... -
Vad innebär ett positivt klassrumsklimat? – En intervjustudie om några mellanstadielärares uppfattningar.
(2019-07-02)Följande studie syftar till att undersöka vad lärare säger att de gör för att skapa ett positivt klassrumsklimat och vilka faktorer lärarna beskriver som bidragande till det positiva klimatet i klassrummet. Arbetet belyser ... -
Hur gör bildlärarna i praktiken? - Observationer kring formativ bedömning i bildämnet
(2019-07-02)Denna studie undersöker hur tre bildlärare i Göteborg arbetar med formativ bedömning i bildämnet, i syfte att bidra med insikter på området. Där har teorier kring stöttning och Lindströms modell för bildundervisningens ... -
Bråk behöver inte vara svårt – En kvalitativ intervjustudie kring lärares användning av laborativa material i bråkundervisningen.
(2019-07-02)Studiens syfte är att bidra till kunskap om, och belysa hur det går att använda laborativa material vid undervisning om addition och subtraktion av bråk. Frågeställningarna som studien har som uppgift att besvara är följande: ... -
Lärares och elevers begreppsliga förståelse av programmering, digitala verktyg och digital kompetens
(2019-07-02)Intresset för denna empiriska enkätstudie uppstod redan under första examensarbetet då en litteraturstudie gjordes kring begreppen programmering och datalogiskt tänkande. Det är ett relativt nytt forskningsområde då det ... -
Lärares resonemang om gruppindelning och lärandemöjligheter i naturvetenskap
(2019-07-02)Syftet med examensarbetet är att undersöka lärarnas uppfattningar om gruppindelning av elever för att möjliggöra lärandet i naturvetenskap. Detta kan besvaras genom följande frågeställningar: - Vilka resonemang för lärare ... -
Likvärdig bedömning – Ett omöjligt uppdrag? En studie om likvärdig bedömning i samhällskunskap
(2019-07-02)Att vara lärare kräver att man är väl insatt i de styrdokumenten som ligger till grund för hur undervisning och bedömning ska gå till i svensk skola. Lgr11 kan på så sätt liknas en handbok för läraryrket. Komplexiteten i ... -
Faktorer som påverkar hur lärare bedriver sin matematikundervisning
(2019-07-02)Svenska elevers matematikkunskaper fortsätter att falla i PISA-undersökningar, samtidigt som Skolverket (2015) går ut med en rapport där dessa resultat inte beror på elevers brist på motivation. Detta leder till utgångspunkt ... -
Lärares beskrivning av matematikundervisning genom problemlösning
(2019-07-02)Syftet med detta examensarbetet är att studera hur matematiklärare i åk 4–6 ser på matematikundervisning genom problemlösning. Syftet kan besvaras genom följande frågor: Hur definierar matematiklärare i åk 4–6 ett matematiskt ... -
Lärarstudenters utveckling av PCK vid deltagande i learning studies.
(2019-07-02)Uppsatsens syfte är att analysera hur lärarstudenters PCK (pedagogical content knowledge) påverkas genom att delta i learning studies inom det naturorienterande ämnet fysik. Syftet uppnås genom att besvara följande ... -
Lärares användning av kommunikativa drag i svensk matematikundervisning
(2019-07-01)Syftet med den här studien är att ta reda på hur lärare i årskurs 1-3 använder sig av kommuni- kativa drag för att skapa matematiska samtal där elevernas lärande och utveckling av matema- tiskt tänkande står i fokus. Det ... -
”Helt klart att fler elever använder hjärnan större delen av dagen” - En fenomenografisk studie om lärares uppfattning av kooperativt lärande och dess effekt på elevers lärande.
(2019-07-01)I litteratur om kooperativt lärande ges det uttryck för vilka kriterier och principer som behöver följas för att det skall vara ett kooperativt lärande. I tidigare forskning, framkommer det även att metoden kan ha fler ... -
Att få uppleva, känna och ta. Är biologiundervisning ute bra? En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1-3 tillämpar utomhuspedagogik i sin biologi- och ekologiundervisning
(2019-07-01)yftet med denna studie var att ta reda på vilka erfarenheter ett urval lärare har gällande att använda sig av utomhuspedagogik i sin biologiundervisning. Valet av ämne är baserat på mitt tidigare examensarbete, där en ... -
Laborativa material i undervisningen ur lågstadielärares perspektiv.
(2019-07-01)Denna uppsats handlar om lågstadielärares syn på laborativa material i matematikundervis- ningen. Syftet är att undersöka lärarens syn på användandet av laborativa material samt hur lärarna beskriver sitt arbetssätt med ... -
Geometriska figurer i läroböcker
(2019-07-01)Abstract Geometric figures can be found everywhere which allows a child to be exposed to it everyday. The continuous exposure develops an early understanding of geometry and its typical examples: a triangle, rectangle and ... -
Tal i bråkform i lågstadiets matematik - läroböcker
(2019-07-01)Identifieringen av vilka möjligheter läroböcker erbjuder elever att utveckla deras begreppsförmåga inom området tal i bråkform har renderat till syftet med studien. Bråk som del av helhet och bråk som del av antal har ...