Browsing Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP) by Issue Date
Now showing items 1-20 of 311
-
Hur pedagoger genom samtal utvecklar sin förmåga att identifiera och stödja elevers lässtrategier och läsförståelse. En aktionsforskningsstudie om arbetet i en studiecirkel
(2011-10-31)Syfte: Syftet med studien är: Att få kunskap om pedagogers kompetensutveckling genom arbetet i en studiecirkel om läsinlärning och läsförståelse. Den övergripande frågeställningen blir: Hur bidrar samtal i en studiecirkel ... -
Sex elevtexter om sex. Skrivpraktik i en gymnasiekurs i sex och samlevnad
(2011-11-18)Syfte: Syftet med studien är att försöka synliggöra vilka genrer ett antal gymnasieelever tillämpar när de skriver texter inom en 50-poängskurs i sex och samlevnad. Teori: Skrivande placeras i ett sociokulturellt perspektiv ... -
Elevens lärande. En kvalitativ studie om elevens medvetenhet om sin lärprocess, lärarens verktyg för att medvetandegöra eleven och lärarens verktyg för att motivera eleven.
(2012-02-16)Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur medvetna elever i år 5 och 6 är om sin egen lärprocess och deras uppfattningar om hur de lär, samt hur lärarna motiverar sina elever och hur de beskriver att de gör ... -
Om elevers förkunskaper inför gymnasiematematiken. Analys av elva årgångar matematikdiagnoser från en medelstor svensk gymnasieskola
(2013-01-08)Syfte: Syftet med uppsatsen är att utgående från elva års diagnosresultat från en gymnasieskola analysera elevernas kunskaper i matematik, främst inom områdena taluppfattning och aritmetik. Av speciellt intresse är de ... -
En genväg till genetiken. "Bedömning för lärande på väg mot naturvetenskap som medborgarkunskap"
(2013-02-05)Syfte: Studien avser att undersöka om och hur elever använder sig av kunskaper från genetikundervisningen i en situation där bedömningen fokuserar användning av naturvetenskap som medborgarkunskap. Även vilka möjligheter ... -
Att iscensätta lärande i estetiska ämnen. Ett exempel från bildområdet
(2013-02-18)Syfte Det övergripande syftet med studien är att identifiera det specifika lärande som elever kan erövra och kommunicera genom estetiska lärprocesser i bildämnet, sett ur en bildlärarstudents perspektiv, baserat på två ... -
"Den typ; BOOP – BORTA, liksom!” en studie av åtta tioåringars upplevelser av litteratur, film och sociala medier
(2014-04-14)The Syllabus for Swedish Language and Literature for Elementary School includes literature and multimodal texts, such as web texts. From a Swedish educational perspective, it is important to consider the students' ... -
Datorbaserad bedömning i språk forskningsläge, erfarenheter och implikationer
(2014-04-14)To support uniform and fair assessment of Swedish students’ English language competences, mandatory National tests are provided both for secondary and upper secondary education. The current thesis may be seen as a contribution ... -
y måste bero av x – gymnasieelevers förståelse av det matematiska begreppet funktion
(2014-06-04)Objective: The aim of the study is to describe pupils' understanding of the mathematical concept of function. How do pupils define the concept of function? What images of the concept of function evoke when they solve ... -
Rektor - ett arbete av vIKT. Hur rektorer ser på sambandet mellan sitt eget ledarskap, IKT som läromedel eller verktyg och SO- undervisning
(2015-06-02)De senaste åren har skett en stor förändring kring både synen på och tillgång till modern teknik (informations- och kommunikations teknologi, IKT) i utbildningsmiljön. Detta är en naturlig utveckling. Skolan ska återspegla ... -
Kollegiala samtal utifrån videoinspelade matematiklektioner.
(2015-06-22)Med video som verktyg undersöks i studien vad lärare väljer att utveckla genom att analysera och diskutera sin egen undervisning tillsammans med kollegor. Datamaterialet utgörs av videodokumenterade kollegiala samtal där ... -
Förskolearbetslagens upplevelser av olika bilder
(2016-03-09)This study aims to get an in-depth understanding of preschool team’s life experiences of images and to describe how these influence the choice of images used in the preschool interior. Hermeneutic phenomenology and ... -
Självbedömning av produktiva färdigheter i engelska i årskurs 4-5
(2016-03-23)The aim of this study is to investigate the use of self-assessment of the productive skills in English with younger students by using the European Language Portfolio material. It also aims to see how the students’ ... -
Undervisning i multiplikation genom systematiskt varierade exempel
(2016-04-18)Studien undersöker hur uppgifter i multiplikation från läromedlet Muffles´ Truffles ur serien Context for learning mathematics är konstruerade samt vad som blir synligt respektive dolt för eleverna i undervisningen när ... -
Den ofria viljan - En autoetnografisk studie om konstnärligt kunskapande och rum för blivanden
(2016-09-08)The objective of this autoethnographic study is to formulate didactic approaches where space for the learners own thoughts and actions can be created. The study aims at increasing the understanding of the potential effect ... -
ELEVERS SKRIVANDE PÅ ENGELSKA. En studie om en grupp niondeklassares syn på engelska ur ett nutida och framtida perspektiv
(2016-10-26)The purpose of this study is to investigate a group of year 9 pupils’ views on English, with a specific focus on their views on writing, in school, in their spare time and in the future. The data consists of semi-structured ... -
The pedagogical power of "messiness" Staying with the joy and entanglement of a more participatory art teaching practice
(2017-06-07)When we teach we have also the possibility to practice a personal philosophy of life. My belief in equality and the democratic production of knowledge has steered me towards the view that pedagogy is an entanglement. In ... -
JAG VILLE LÄRA KÄNNA DEM, VETA VAD DE KUNDE OCH VAD DE VILLE LÄRA SIG. Lärares erfarenheter och upplevelser av skolstart i årskurs ett
(2017-06-07)The aim of this studie is to gain understanding about teachers experiences when they meet their students at schoolstart in grade 1. In Sweden children start in the compulsery school at the age of seven. The year before ... -
Framgångsfaktorer i PIM – Praktisk IT- och mediekompetens En enkät- och intervjustudie av Myndigheten för skolutvecklings- och Skolverkets fortbildningssatsning på IT-kompetens för Sveriges pedagoger 2006 – 2014
(2017-09-20)PIM, Praktisk IT- och Mediekompetens, lanserades 2006 av Myndigheten för skolutveckling, som en fortbildningssatsning av regeringen för att höja IT-kompetensen hos den svenska lärarkåren. När PIM avvecklades hade 162 000 ...