Kandidatuppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 201-220 of 231
-
Hur konstrueras tanken om kärnämnen i grundskolan? En textanalys
(2012-05-14)Bakgrund: I samband med att det inför höstterminen 1998 infördes krav på betyget minst Godkänt i ämnena matematik, svenska och engelska för elever som efter avslutad grundskola önskade söka till ett nationellt program på ... -
Vidskepelse hos barn i åldern 10-12 år
(2012-04-10)Vidskepelse är idag vanligt förekommande i vårt samhälle trots en allt högre grad av utbildning hos befolkningen. Hur kan det komma sig, frågar sig författaren till denna studie. I teoridelen utreds hur man kan definiera ... -
Synen på små barns empatiska förmåga. En kvalitativ intervjustudie med sex kvinnliga förskollärare
(2012-04-10)Syfte: Det övergripande syftet med arbetet var att undersöka hur kvinnliga förskollärare resonerar kring småbarns förmåga att uttrycka empati i förskolan. Mina frågeställningar var: Hur resonerar förskollärarna kring små ... -
Språkvalsbyte fälla eller förmån. Varför elever i grundskolan byter språkval
(2012-04-10)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om svagpresterande – högpresterande, tysta – pratiga, pojkar - flickor missgynnas av befintliga läromedel och arbets/lärosätt. Är det relevant att läsa språk när det finns ... -
Elevers datoranvändning i Montessorimiljö
(2012-03-16)Bakgrund: Maria Montessoris vision var att hennes pedagogik inte skulle bli åldrad och förlegad utan att ständigt hållas levande. Med ett växande och varierande samhälle bör IKT användas som ett naturligt arbetssätt i den ... -
Common Ground. Student and Teacher Assessment Criteria
(2012-03-15)The aim of this study is to identify the central assessment criteria that students themselves use to assess and grade texts written in English and compare them to the assessment criteria provided by the National Agency ... -
Var är alla spanska flickor? En kvantitativ textstudie om genusaspekt i spanska och engelska läromedel
(2012-03-15)Bakgrund: Både Lpo 94 och Lgr 11 förespråkar jämställdhet mellan könen och vi som jobbar inom skolan skall alla verka för detta. Som språklärare kan jag dra mitt strå till stacken bl.a. genom att hitta läromedel som lever ... -
Simundervisning på lika villkor? En djupdykning i skolans simundervisning
(2012-03-15)Syfte: Att undersöka hur simundervisningen bedrivs i olika kommuner, vem som håller i undervisningen samt om det finns stödundervisning för icke-simkunniga elever. Jag ville också ta reda på vilken definition av simkunnighet ... -
"Jag är inte bara invandrare, jag är lärare" - en kvalitativ studie om utländska lärares identitetsförändring under den kulturella och professionella anpassningen
(2012-03-15)Syfte: Mitt syfte är att undersöka vad för erfarenheter de utländska lärarna tagit med sig och hur dessa erfarenheter från hemlandet påverkar deras lärararbete i Sverige. Hur ”översätter” de sina kunskaper och konstruerar ... -
Jag är ju inte bara no-lärare - jag är ju språklärare också. En studie om vilka tankar no-lärare uttrycker kring elevers språkutveckling med fokus på det skriftliga
(2012-03-09)Syfte: Syftet med mitt arbete är att undersöka vilka tankar no-lärare på högstadiet uttrycker kring elevers skriftliga språkutveckling inom ramen för de naturorienterande ämnena. Studien vill också bidra till lärarnas ... -
Elevdelaktighet. Hur elever upplever delaktighet i en skola i Göteborg
(2012-03-09)Jag har alltid har varit intresserad av den demokratiska processen, och i och med att skolans styrdokument betonar vikten av elevdelaktighet, bestämde jag mig för att undersöka om eleverna i den skola jag arbetar i, upplevde ... -
Validering, värdering av reell kunskap. En studie om validering inom vuxenutbildning på omvårdnadsprogrammet
(2012-02-16)Syftet med studien var att fördjupa mina kunskaper om validering på omvårdnadsprogrammet inom några vuxenutbildningsorganisationer. Validering som begrepp har funnits ett tag i landet, men har nu blivit mer aktuellt sedan ... -
Elevers motivation till ämnet matematik. En jämförelse mellan två årskurser
(2012-01-26)Syfte Som matematiklärare är det viktigt att vara uppmärksam på bland annat olika motivationsgrad inför matematikämnet bland eleverna och hur pedagogerna kan påverka detta. Syftet med denna studie var att undersöka ... -
Stöd för barn med autism. Tre förskollärares beskrivningar
(2011-10-31)Syfte Syftet med studien är att undersöka hur tre förskollärare i förskolan beskriver att stödet för barn med autism är utformat och organiserat. För att precisera syftet utgår studien från tre frågeställningar: • Hur ... -
Att skapa laganda. En kvalitativ studie hur olika ledare talar om hur de arbetar för att stärka lagandan i arbetsgruppen
(2011-09-16)Syfte: Undersökningens syftet var att få kunskap hur olika ledare säger sig arbeta, för att stärka lagandan i arbetsgruppen samt få en bild av deras syn på sitt ledarskap. Teori: Undersökningens resultat blev grunden ... -
Lärande ledare eller tydligare ledarskap? En diskursanalytisk studie av två dokument som ligger till grund för statlig rektorsutbildning
(2011-09-15)Studiens syfte är att förstå hur statens fokus för att utbilda rektorer har ändrats över tid. Arbe-tet består i att studera två skilda statliga texter som talar om rektorsutbildning. Den första texten är Lärande ledare – ... -
Matematik på schemat, hur gör jag? En kvantitativ studie om lärares val av arbetssätt i ämnet matematik
(2011-09-08)Sammanfattning Elevernas matematikkunskaper sjunker och många elever blir inte godkända på de nationella proven i matematik. Undersökningar och forskning har gjorts på området och de visar att läraren och själva ... -
Semestertjänster för lärare? En studie om hur fem rektorer ser på lärares arbetstidsavtal
(2011-09-08)Bakgrund Sveriges kommuner och landsting (SKL) betonar i en debattartikel i Dagens Nyheter 2010-03-15 vikten av att rektorer ges möjlighet att lokalt avtala tjänsteformen för lärarnas anställningar. Semestertjänster ...