Kandidatuppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 181-200 of 231
-
Verktygen - Dator eller Penna?
(2014-01-27)Syfte: Hur uppfattar elever att lärare använder datorn i undervisningen? Teori: Med en-till-en, den personliga datorn utmanas det traditionella lärandet. Ett digitaliserat lärande innebär att lärarna ska planera för ... -
Jag vill förstå dig. En studie om att använda bilder som ett alternativt och kompletterande verktyg i kommunikationen
(2014-01-27)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka bildens betydelse som ett verktyg, en artefakt, för att utveckla kommunikationen tillsammans med två elever som har diagnosen Charge. Syftet är också att personalen runt ... -
Hemmasittare. En fallstudie om att öka måluppfyllelsen och främja skolnärvaro med hjälp av IKT
(2014-01-23)Bakgrund: I skolor i Sverige och övriga världen finns ett antal elever som inte förmår att komma till skolan. Dessa elever brukar benämnas hemmasittare. Orsakerna bakom den långa ogiltiga frånvaron kan vara många och olika. ... -
Nyutexaminerade lärares introduktionsår - nödvändigt ont eller en källa till skolutveckling?
(2014-01-23)Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur de rektorer som ingår i studien organiserar introduktionsåret för de nyutexaminerade lärarna, samt hur denna organisation förhåller sig till deras tankar om skolutveckling ... -
Att tänka ihop. En studie om elevers syn på kommunikation i matematik
(2014-01-23)Syfte: I den nya läroplanen för grundskolan betonas vikten av kommunikation i matematik. Studiens syfte var att ta reda på hur elever upplever nyttan av kommunikation med varandra i matematik. För att pedagoger i skolan ... -
Geometri och IKT. Observationer av undervisning med IKT för årskurserna 3-9
(2014-01-23)Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka om IKT kan vara ett verktyg för att utveckla elevers begreppsliga och kommunikativa förmågor, här tillämpat på det centrala innehållet geometri år 4-6. Teori: Studiens ... -
Elever med dövhet och matematik. En studie i deras val av beräkningsstrategier och utveckling av talbegreppet
(2013-11-18)Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka vilken förståelse av talbegreppet elever med dövhet utvecklar och vilka beräkningsstrategier de väljer på additions - och subtraktionsuppgifter inom det lägre talområdet ... -
När det matematiska språket behöver lockas fram igen
(2013-04-18)Syftet är att undersöka om ett fokus på kommunikation och resonemang kring matematik genom Veckouppgifter kan öka elevers måluppfyllelse. Veckouppgiften är ett problem eller annan matematisk uppgift som eleven löser hemma ... -
Utbildningsinspektion - en språngbräda för arbetet med att uppfylla de nationella målsättningarna?
(2013-04-18)Syfte: Syftet med studien har varit att studera hur synligt det är i kommunens offentliga dokument att det systematiska kvalitetsarbetet i kommunen kopplas till elevernas kunskapsresultat. Frågeställningarna har varit: ... -
Varför förstår de inte vad vi säger? En uppsats om läsförståelse och kommunikation
(2013-01-14)Syfte: Att undersöka om något mer än en god läsförmåga påverkar hur väl lantbrukare lyckas med sina EU ansökningar. Teori: Läsförståelse, läsprocess, kommunikationsteori. Metod: Intervjuer utfördes med fyra lantbrukare ... -
En behagligare tillvaro som älskarinna? En granskning av kvinnor och män i ett läromedel i historia för grundskolan
(2012-11-06)Skolans styrdokument formulerar tydliga krav på jämställdhet. Att läromedel spelar en central roll i undervisningen är en slutsats flera studier ger stöd för och man kan finna flera studier som har granskat läromedlens ... -
Det osynliga dilemmet - Att se det som inte alltid syns. Elever med funktionsnedsättning och undantagsbestämmelsen. En kvalitativ undersökning med lärare för elever i år 8-9
(2012-11-06)Syfte: Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare använder undantagsbestämmelsen när de ska bedöma elever med funktionsnedsättning. I undantagsbestämmelsen står det att om det finns särskilda skäl (funktionsne ... -
Att synliggöra det osynliga barnet. Elevers upplevelser i en inkluderad skolverksamhet för barn inom autismspektrum
(2012-09-24)Syfte: Syftet med studien var att ta del av fyra elevers upplevelser av klassrum samt rumsliga, didaktiska och sociala övergångar samt deras erfaranden av delaktighet i beslut om övergångarna i en inkluderande grundskola ... -
Allsången som gemenskapare. En intervjuundersökning om ett projekts möjligheter
(2012-09-24)Syftet med uppsatsen är att belysa hur några pedagoger i grund- och grundsärskolan (åk 0-3) arbetar med och har användning av Allsången; ett projekt där de övar sånger med sina elever och till slut samlas för en stor ... -
Undervisning i historia eller SO? Första världskriget
(2012-08-23)Syfte: Syftet är att i en sekvens historielektioner fokusera spänningsfältet mellan de fyra enskilda SO-ämnena: historia, geografi, religionskunskap och samhällskunskap och ett gemensamt samlat SO-ämne. Syftet utreds ... -
Föräldrars syn på kontakten med lärare. En undersökning av hur föräldrar med utländsk bakgrund upplever kontakten med lärare i den svenska skolan
(2012-08-22)Syfte: Undersöka utländska föräldrars erfarenheter och uppfattningar av kontakter med läraren i den svenska skolan, för att kunna utveckla samarbetet mellan skolan och föräldrar med utländsk bakgrund. Teori: Genom ett ... -
Yrkeslärare och yrkeskompetens. En undersökning hur sjöfartsyrkeslärare kan bevara och utveckla sin yrkeskompetens
(2012-06-11)Bakgrund En yrkeslärares kompetensutveckling kan delas in i pedagogisk och didaktisk kompetensutveckling samt professionell yrkeskompetensutveckling. Denna studie behandlar sjöfartsyrkeslärare vid gymnasieskolans ... -
"Jag känner att jag inte hade klarat det om jag inte hade haft dom". Elevers syn på det specialpedagogiska stöd de får
(2012-06-08)Syfte: Att undersöka och jämföra det specialpedagogiska stödet på två sektioner i samma skola, utifrån elevernas perspektiv. I förlängning syftar studien till att kunna öka kunskap om hur stödinsatserna fungerar och kan ... -
En läroplan för alla? Förskollärares syn på att utveckla förmågan att kommunicera hos barn med autism
(2012-05-30)Syfte: Syftet med studien var att belysa hur fyra förskollärare beskriver arbetet med att utveckla kommunikationsförmågan hos barn med autismspektrumtillstånd, utifrån förskolans läroplan. Studien utgår från följande ... -
Paddagogik. iPad som pedagogiskt verktyg i förskolan
(2012-05-28)