Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 261-280 of 521
-
Modersmålslärares uppdrag - ett område för skolutveckling?
(2014-11-03)Syfte: att undersöka hur talet om modersmålsläraruppdraget framträder bland fyra olika yrkeskategorier på grundskolans verksamhetsnivå. Teori: Undersökningen utgår från Laclau & Mouffes diskursteoretiska modell, förklarad ... -
De teoretiska direktiven möter texterna i praktiken. En diskursanalys av åtgärdsprogram i tre kommunala gymnasieskolor
(2014-11-03)Syfte: Syftet med studien var att kartlägga och analysera åtgärder med hjälp av diskursanalys i åtgärdsprogram skrivna i gymnasieskolan. Studien handlade dels om att beskriva hur åt-gärderna är formulerade, dels om att ... -
Specialpedagogens funktion i skolutveckling: Fyra exempel
(2014-11-03)Syfte: I föreliggande studie kommer specialpedagogen fokuseras med utgångspunkt i skollagen och examensförordningen. Studien ämnar undersöka om skolutveckling är en viktig funktion för specialpedagogen. Vad har fyra rektorer ... -
Delaktighet i grundsärskolans undervisning
(2014-11-03)Inledning I grundsärskolan möter vi ofta mycket heterogena grupper, vars förutsättningar för kommunikation och samspel ibland är vitt skilda från varandra. Hur kan lärare som arbetar i skolan möta grundsärskoleelevernas ... -
Alla barn är (o)lika - en studie kring möjligheter och hinder för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola
(2014-10-14)Syfte: Studiens syfte är att utforska vilka pedagogiska möjligheter det finns för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola för att främja kommunikation, samspel och delaktighet. Frågeställningar: 1) Vilka ... -
Att mäta kvaliteter - Om önskan att mäta världen
(2014-09-26)Syfte: Syftet med mitt arbete är att söka de idémässiga tanketraditionerna bakom människan försök att hitta vetenskapliga verktyg för att mäta världen. Människans önskan att mäta mänskliga egenskaper har tagit sig olika ... -
Talet om ... Hur elevhälsoteam talar om elever i behov av stöd
(2014-09-15)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur talet om elever i behov av stöd ser ut i elevhälsoteam. Utifrån tanken att synen på elever i behov av stöd konstrueras i hur vi talar om dem, och det i förlängningen påverkar vår ... -
Inkludering, normalisering och samtal
(2014-09-15)Syfte: Studiens syfte är att undersöka två elevhälsoteams samtal kring elever i behov av särskilt stöd. De frågeställningar studien ämnar undersöka är vilka diskurser som framträder inom elevhälsoteamens samtal och vilken ... -
Undervisningsmiljö för läs- och skrivstöd - en studie om i vilken miljö elever i år 7 önskar få läs- och skrivstöd
(2014-09-11)Syfte Syftet är att ta reda på vilken undervisningsmiljö för läs- och skrivstödinsatser som elever i år 7 önskar. Detta för att inte miljön ska hindra elevernas möjligheter att tillgodogöra sig det läs- och skrivstöd de ... -
Att påverka elevers ordförråd. En studie av 5 förstelärares beskrivning av hur de arbetar för att elevers ordförråd ska utvecklas
(2014-09-11)Syfte: Syftet med undersökningen är att lyfta fram det arbete som erfarna lärare beskriver att de använder i undervisningen för att elevers ordförråd ska utvecklas. Forskningsfrågor • Hur synliggörs elevers ordförråd? ... -
Räkna med mig. Om delaktighet i matematikundervisningen för integrerade elever i grundskolan
(2014-09-09)Syfte: Intentionen med en inkluderande skola genomsyrar skolans styrdokument, men trots goda intentioner så har arbetet med inkludering kommit olika långt. Syftet är att identifiera och analysera förutsättningar för ... -
Elevperspektiv på betyg och lärande i grundsärskolan
(2014-09-09)Min studie tog sin grund i olika teorier kring lärande, kunskapssyn, inflytande och känsla av delaktighet. Jag använde mig av Bronfenbrenners utvecklingsekologiska miljömodell och det sociokulturella perspektivet i ... -
Barn som utmanar. Lärares uppfattningar om elever i särskolan med problemskapande beteende
(2014-09-09)Det övergripande syftet med denna studie är att i två olika särskoleverksamheter beskriva och tolka pedagogers uppfattningar om problemskapande beteende samt att undersöka om och i så fall på vilket sätt lärarna anpassar ... -
På spaning efter delaktighet. Hur några elever i läs- och skrivsvårigheter upplever möjlighet till delaktighet
(2014-09-09)Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur elever i läs- och skrivsvårigheter erfar och upplever sin egen delaktighet när det gäller den egna läs- och skrivutvecklingen. Till vår hjälp har vi följande ... -
Fokus på framgång - en intervjustudie om pedagogers erfarenheter av framgångsrika metoder för att behålla före detta hemmasittare i särskolan och specialskolan
(2014-09-08)Sammanfattning: Hemmasittare definieras av Gladh och Sjödin (2010) som elever som varit frånvarande från skolan under längre tid än tre veckor. Hemmasittare är en växande grupp av elever. Det finns lite forskning kring ... -
Att bygga broar. En mikroetnografisk studie av två kommuners organisatoriska lärmiljöer för elever med autism
(2014-09-08)Studiens syfte är att: Synliggöra två kommuners lärmiljöer för elever inom autismspektrat (AST) utan utvecklingsstörning efter lagförändringen 2011 med fokus på elevernas förutsättningar till delaktighet, kommunikation ... -
"Synd att matsalen är indelad med ett eget hörn för sär ..." - en kvalitativ studie om samverkan och delaktighet i gymnasiesärskolan och gymnasieskolan
(2014-09-08)Syfte: Bakgrunden till syftet kommer av ett intresse att utveckla gymnasiesärskolans verksamhet när det gäller samverkan med gymnasieskolan och olika inkluderande undervisningslösningar. Examensarbetet syftar till ... -
Matematik i praktiken. En etnografiskt inspirerad studie om matematiken i två gymnasieelevers byggvardag
(2014-09-04)Syfte Syftet med studien var att undersöka på vilka sätt två gymnasieelever, som är i matematiksvårigheter och går på byggprogrammet, använder den matematik de lär i skolan i sin praktik. Teorianknytning Det sociokulturella ... -
Pedagogiska strategier i träningsskola - att stimulera språk- läs och skrivutveckling
(2014-09-04)Syfte: Studiens syfte är att beskriva vilka pedagogiska strategier några lärare i träningsskolan använder i språk- läs- och skrivundervisning. Studien tar sin utgångspunkt i följande frågeställningar: • Hur används ... -
Är matematikläxan en outnyttjad möjlighet till ökad kunskapsutveckling? En enkät- och intervjustudie med matematiklärare och elever årskurs 6-9 i en kommun
(2014-09-04)Syfte: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur matematikläxor utformas och används i undervisningen för att bidra till en ökad måluppfyllelse gentemot läroplanens kunskapskrav för elever generellt och mer ...