Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 241-260 of 521
-
Nyanlända elever. Lärares och rektorers tal om nyanlända elevers lärande och utveckling av läs- och skrivförmåga
(2015-05-21)Syfte: Syftet med arbetet har varit att undersöka hur några lärare och rektorer talar om den sammantagna skolsituationen inklusive utvecklingen av läsning och skrivning på svenska språket för nyanlända elever, med fokus ... -
Jag vet vad jag kan och inte kan! Betydelse av elevers delaktighet vid utformningen av stödinsatser i matematikämnet
(2015-05-21)Syfte: Syftet med denna studie är att belysa hur delaktiga berörda elever är vid utformning av särskilt stöd och extra anpassningar i matematik samt hur de värderar att få vara delaktiga. Syftet är även att belysa skillnaden ... -
Lyftet med problem. En fallstudie inom Matematiklyftet
(2015-05-21)Syfte: Studiens syfte är att belysa vilken betydelse fortbildningen ”Matematiklyftet, modul problemlösning” har på ett arbetslags uppfattningar om problemlösning och vilken kompetens lärarna utvecklar för att i undervisningen ... -
Att förstå matematik. Om lärares roll och arbete samt deras syn på ämnesintegrering
(2015-05-21)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur lärare i grundsärskola arbetar ämnesintegrerat med problemlösningar i matematik. De centrala frågeställningarna i studien är: • Hur arbetar lärarna med läs-, ord- och ... -
En studie om - Fem rektorers och fem specialpedagogers definitioner och beskrivningar av begreppet särskilt stöd
(2015-04-30)Syfte: Syftet med studien är att undersöka och jämföra vilken innebörd fem rektorer och fem specialpedagoger lägger i begreppet "särskilt stöd”, samt redogöra för hur de beskriver att utformningen av det särskilda stödet ... -
”Jag hade tagit av mig kepsen om hon sagt till mig trevligt". Etnografisk studie av lärares samspel med elever som anses ha problemskapande beteende
(2015-04-28)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver samt samspelar med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan. För att genomföra detta har jag använt mig av följande frågeställningar; • Hur ... -
Framgångsfaktorer för goda resultat. En etnografisk studie av två grundskolors arbete för ökad måluppfyllelse i förorten.
(2015-04-28)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur två grundskolors lärare och elevhälsoteam arbetar för att stödja elever i förorten till ökad måluppfyllelse. 1. Hur resonerar lärare kring vilket stöd elever i förorten ... -
Talet om särskilt stöd – en studie av några diskurser rörande särskilt stöd i förskolan
(2015-04-28)Syfte: Studiens övergripande syfte är att synliggöra vilka diskurser som framträder i en fokusgrupps tal om särskilt stöd i förskolan. Mer preciserat ämnar studien att undersöka om någon av resultatets diskurser innehar ... -
En bra start? En studie om förskolepedagogers uppfattningar kring mottagandet av nyanlända barn och föräldrar
(2015-04-28)Syfte: Syftet med studien var att undersöka och synliggöra några förskolepedagogers upp-fattningar om mottagandet av nyanlända barn och deras föräldrar i förskolan. Centrala frå-geställningar i studien var: hur anser ... -
Beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund kopplat till specialpedagogers yrkesroll
(2015-04-28)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om och hur begreppet beprövad erfarenhet används i den specialpedagogiska verksamheten. De uppställda frågeställningarna till syftet är: - Hur definierar nio specialpedagoger ... -
Att känna tillsammans. Hur känslor visar sig hos tre ungdomar med medfödd dövblindhet och hur de bekräftas av pedagoger
(2015-04-28)Syfte: Att fördjupa förståelsen kring tre ungdomar som har medfödd dövblindhet och deras livsvärldar, med fokus på hur pedagogerna skapar möjlighet för ungdomarna att visa, kommunicera, förstå och ta del av känslor. Hur ... -
När orden inte räcker till - om kommunikation vid språkstörning
(2015-04-14)Syfte: Syftet med studien är dels att göra en beskrivning av hur Alternativ och Kompletterande Kommunikation, AKK, används i undervisningen och dels att analysera vilken effekt denna användning kan ha på en elevs, med ... -
Skrivutvecklande arbetssätt - en intervention i grundsärskolan
(2015-02-25)Syfte Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur elever i en särskolekontext kan ... -
Predicerande faktorer för den tidiga läsningen Fonologisk förmåga – RAN - Vokabulär
(2014-12-12)Syftet med denna studie är att undersöka om det är möjligt att redan vid tidig ålder predicera senare läsning. I studien undersöks om barns fonologiska förmågor, RAN och vokabulär vid 4 års ålder kan predicera senare ... -
Nätmobbning Om relationen mellan traditionell mobbning och nätmobbning i grundskolan
(2014-12-12)This study investigates the relation between cyberbullying and traditional bullying (in school). In previous research it has been argued that one should separate cyberbullying and traditional bullying both in definitional ... -
Integrerade grundsärskoleelever i grundskolan. En mikroetnografisk fallstudie om samverkan och det specialpedagogiska görandet
(2014-11-03)Syfte: Syftet med studien är att identifiera och beskriva samverkan mellan grundskola och grundsärskola då det gäller integrerade grundsärskoleelever på högstadiet och hur förutsättningar för denna samverkan möjliggörs ... -
Lärares motivationsskapande arbete. En studie i grundsärskolan
(2014-11-03)Syftet med studien var att undersöka hur lärare arbetar motivationsskapande med sina elever på grundsärskolan trots att elevernas betyg inte har någon betydelse för deras framtida gymnasiesärskolestudier. Studien utgick ... -
Kommunikation. En etnografiskt inspirerad studie kring ett barn med autism
(2014-11-03)Syfte: Syftet är att studera kommunikativa tillvägagångssätt hos ett barn med autism. Hur ser kommunikationen ut som barnet använder och möter i förskolan? Vilka möjligheter respektive hinder för den kommunikativa utvecklingen ... -
"Smartphonen är som en egen liten hjärna". En kvalitativ studie om specialpedagogers syn på smartphonens användbarhet som pedagogiskt hjälpmedel för elever i behov av särskilt stöd i gymnasieskolan
(2014-11-03)Purpose: The purpose of the present study is to investigate whether and how nine teachers of special education for older students, primarily at Upper secondary school, consider the smartphone an appropriate pedagogical ... -
Vägledande samspel. En studie av ett förbättringsarbete i förskolan
(2014-11-03)Syfte Studiens syfte är att studera hur ICDP (International Child Development Programme), på svenska kallat Vägledande samspel, har initierats, implementerats och om det institutionaliserats i förskolan i en mindre svensk ...