Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 361-380 of 521
-
Världen genom Lisas ögon. En livsvärldsfenomenologisk studie om förståelsen för de kommunikativa handlingar en flicka med autism uttrycker
(2014-04-10)Syfte: Ett övergripande syfte med studien är att utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats beskriva, tolka och förstå de kommunikativa handlingar en flicka med autism ger uttryck för inom ramen för en specifik lärandekontext ... -
Lärare i behov av särskilt stöd? Vad behöver en lärare lära sig för att kunna bemöta CODA-elever i skolan?
(2014-04-09)CODA (Children of deaf adults) innebär att man är hörande själv men har en eller två teckenspråkiga föräldrar. CODA-elever har teckenspråk som hemspråk och de lever mittemellan den döva världen och den hörande. Det skulle ... -
"De är väl som helt vanliga människor" - en studie om ungdomars uppfattningar om personer med utvecklingsstörning
(2014-04-03)Syfte Syftet med studien är att undersöka vad grundskoleelever har för uppfattningar om personer med utvecklingsstörning och om de uppfattningarna kan skilja sig åt beroende på om: - man går på en grundskola som inte ... -
Hur barn påverkas av en inkluderande klassrumsmiljö - en observations- och intervjustudie
(2014-04-03)Syfte: I dagens skolor är målet att elever i behov av särskilt stöd ska få det stöd som krävs i den elevgrupp hen tillhör i så stor utsträckning som möjligt. Åtgärder för att ge alla barn möjligheter att tillgodogöra sig ... -
"Barn med särskilda rättigheter" enligt Reggio Emilia-filosofin
(2014-04-03)Syfte: Syftet med mitt arbete var att undersöka vad Reggio Emilia-filosofin säger om barn med särskilda rättigheter samt att få en bild av hur Reggio Emilia-filosofin tillämpas i pedagogernas respektive verksamheter. Teori: ... -
Lust att lära. En studie av gymnasieelevers levda erfarenheter av vad som främjar motivationen att lära
(2014-04-03)Syfte: Syftet med studien är att utifrån några gymnasieelevers levda erfarenheter undersöka hur motivationen att lära främjas i skolan. Studien utgår från följande tre frågeställningar: Hur erfar gymnasieeleverna ... -
"Det tyckte jag var jobbigt ibland - att komma med dator där liksom ..." En kvalitativ intervjustudie med fem högstadieelever i behov av stöd om deras erfarenheter av en-till-en-datorer
(2014-04-03)Syfte: Studiens syfte var att undersöka fem högstadieelevers uppfattningar och erfarenheter av en-till-en-datorer. De intervjuade eleverna hade sedan tidigare bedömts ha behov av en egen skoldator som särskilt stöd. Läsåret ... -
Röster från handledning. Ett redskap för verksamhetsutveckling
(2014-04-03)Syfte Syftet med studien är att med grund i en livsvärldsansats beskriva hur tre förskolelärare i ett arbetslag upplever specialpedagogisk handledning. Den kvalitativa ansatsen avser att besvara vilka arbetssätt och ... -
"Jag kände det själv, att jag inte var så duktig". En fenomenologisk studie om hur elevers läs- och skrivsvårigheter kan ha påverkat deras självbild och identitet
(2014-04-03)Syfte: Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för vilka skolerfarenheter fem ele-ver med dyslexidiagnos i årskurs 6 har, samt vilken betydelse deras läs- och skrivsvårigheter har för elevernas självbild och ... -
Handlingsplaner - en plan med handlingar. En diskursanalys
(2014-04-01)Syfte: Det övergripande syftet är att identifiera de diskurser som framträder i handlingsplaner för barn i behov av särskilt stöd. Syftet är vidare att analysera de diskurser som skapas då pedagogerna tolkar sitt uppdrag. ... -
Specialpedagogers tal om handledning. En socialkonstruktionistisk studie med ett diskursanalytiskt angreppssätt
(2014-04-01)Bakgrund: Handledning är ett ämne som ligger i tiden både inom förskolans och inom skolans värld. Centralt i vår studie är hur handledningen praktiskt bedrivs av specialpedagoger samt hur de talar om handledning som verktyg ... -
Strukturerad lästräning. Betydelsen av den strukturerade läsmetoden "upprepad läsning" för läsförståelse jämfört med sedvanlig undervisning
(2014-04-01)Syfte: Syftet med denna studie är att hos barn med läs- och skrivsvårigheter undersöka användbarheten av den strukturerade läsmetoden, ”upprepad läsning” samt på vilka sätt denna metod under en begränsad tidsperiod med ... -
Gymnasielärares dilemman kring formativ bedömning - implikationer för elevers motivation och självkänsla
(2014-04-01)Syfte: Syftet med föreliggande studie är att ta reda på hur lärare i gymnasieskolan (kommunala och fristående) kan resonera kring formativ bedömning, där feedback, elevers motivation och mål med lärande samt elevers ... -
Specialpedagogens yrkesroll - inflytande, arbete och samverkan utifrån ett elevhälsoteam
(2014-04-01)Syfte: Syftet med den här studien är att belysa vilken betydelse ett elevhälsoteam kan ha för formandet av specialpedagogens arbete, samarbete samt yrkesroll. De grundläggande fråge- ställningar för studien är följande: 1. ... -
"Vi har en läskigt stor roll i barnens identitetsutveckling. Vi sår många frön men vi sätter också spår." En studie av pedagogers samtal kring faktorer som påverkar barns identitetsskapande
(2014-04-01)Syfte Studiens syfte är att undersöka pedagogers tankar kring vad som påverkar barns identitetsskapande, samt undersöka deras medvetenhet om den makt de har att forma barns identitet, framför allt hos de barn som avviker ... -
Lärares tal om organisation av stöd till elever i svårigheter. En diskursanalytisk studie av en grupp lärares tal om ett förändringsarbete mot en skola för alla
(2014-04-01)Det övergripande syftet med studien är att studera vilka diskurser som framträder hos lärare i talet om hur stöd till elever i svårigheter bäst ska organiseras samtidigt som ett förändringsar-bete mot en skola för alla ... -
Lärares metoder i läsundervisning. För elever med lässvårigheter i den ordinarie undervisningen
(2014-03-31)Syfte: Syftet med undersökningen var att undersöka hur lärare undervisar elever med lässvårigheter i den ordinarie undervisningen. För att besvara detta syfte har två frågeställningar utformats: Använder sig lärare av någon ... -
"Man kan ju inte pysa allt". Fem svensklärares erfarenheter av bedömning och betygssättning av gymnasieelever med hörselnedsättningar
(2014-03-31)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielärare i Svenska 1 arbetar med betygssättning och bedömning av elever med hörselnedsättningar, både i vanliga skolor såväl som i hörsel-/specialklasser. Undersökningen ... -
Stöd i läs- och skrivsvårigheter. En kvalitativ studie av lärares upplevelser av elevers stöd i svårigheterna
(2014-03-31)Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärarna upplever det stöd som elever i läs- och skrivsvårigheter har. Jag utgår då från frågorna: • Hur ser lärare på läs-och skrivsvårigheter? • Hur ser det nuvarande ... -
Metodikens betydelse i den begynnande läs- och skrivinlärningsfasen. En kartläggning av sex lågstadielärares erfarenheter
(2014-03-27)Bakgrund Många forskare och undersökningar visar att den tidiga läs- och skrivinlärningen är av stor betydelse för att lyckas som elev i grundskolan. Mot denna bakgrund väcktes ett intresse av vilka metoder lärare använder ...