Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 481-500 of 521
-
Goda förutsättningar för goda betyg i matematik. En jämförelse av elevers kunskaper i matematik i år fem och deras betyg i samma ämne i år nio
(2011-09-29)Syfte: Syftet är att belysa kunskapsmässiga faktorer i år fem som kan vara särskilt viktiga för en elevs fortsatta matematikutveckling. Teori: I teorigenomgången redogörs för en didaktisk ämnesteori som tar sin ... -
Skolans informationsöverlämning i en "förpapprad" tid
(2011-09-23)Syfte: Syftet är att studera informationsöverlämning mellan lärare i åk 3 och åk 4. Målet är att få veta hur lärare uppfattar informationsöverlämning i svenskämnet och om de anser att information som lämnas gynnar möjligheterna ... -
Livsvärldsberättelser om att få stöd i matematik
(2011-09-23)Syfte: Studien syftar till att undersöka hur elever på mellanstadiet redogör för sina upplevelser och uttrycker sina åsikter om stöd i matematik, vilka alternativ de kan se till den hjälp de får/har fått samt vilken hjälp ... -
Vem bryr sig om vad de kan? En fallstudie bland nyanlända elever i förberedelseklasser om kulturmöten i matematikundervisningen
(2011-09-23)Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur nyanlända elevers språkliga och kulturella erfarenheter av matematik togs tillvara i matematikundervisningen i några förberedelseklasser. Stu-dien avsåg dels att belysa hur ... -
Utvecklingen av gymnasiets matematik. En jämförande diskursanalys av ämnes- och kursplaner kopplat till elever i behov av särskilt stöd
(2011-09-23)Syfte: Denna studie syftar till att undersöka huruvida de nya styrdokumenten för matematik 2011 tillhör en annan diskurs än styrdokumenten från 2000. Av intresse är hur identifierade diskurser i kombination med eventuell ... -
"Om man kan läsa och skriva är man president ..." En livsvärldsfenomenologisk studie om hur sex somaliska elever upplever mötet med svensk skola
(2011-09-23)Syfte: Huvudsyftet med studien är att undersöka hur sex nyanlända somaliska elever upplever mötet med den svenska skolan och med det svenska skriftspråket. Eventuella tankar kring hur respondenterna själva anser att den ... -
Parskrivning vid datorn. Ett sätt för elever i läs- och skrivsvårigheter att utveckla skriftspråket?
(2011-09-23)Syfte: Syftet med denna studie är att studera hur parskrivning vid datorn hjälper elever i läs- och skrivsvårigheter. Utifrån syftet har följande forskningsfrågor formulerats: • Hur deltar, samtalar och interagerar ... -
Att sträva mot möjlighetshorisonten. Några personers upplevelser av bemötande vid läs- och skrivsvårigheter
(2011-09-23)Syfte Syftet med studien var att undersöka vad några personer med specifika läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, har för erfarenheter av sin skolgång och hur det format deras fortsatta studier och/eller yrkesval. Vi vill ... -
Hur språkstörning tolkas utifrån ett logopedutlåtande. Fem speciallärares/specialpedagogers tankar om hur ett logopedutlåtande omsätts i skolan
(2011-09-22)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur speciallärare/specialpedagoger tolkar den medicin-ska diagnosen språkstörning utifrån ett logopedutlåtande och hur detta tar sig uttryck i arbetet med lärare och elever. Teori: ... -
Hur gick det sedan - en fallstudie med sex elever som inte uppnådde målen i ämnet svenska i grundskolans år fem
(2011-09-22)Bakgrunden till denna studie är att resultaten, för elever på en F-9 skola, i ämnet svenska har försämrats de senaste åren. Resultaten från PISA, Programme for International Student As-sessment, 2009, visar också att elever ... -
Gymnasieelevers läsförståelse. En grupp pedagogers åsikter kring screeningtest och läsförståelseundervisning
(2011-09-22)Syfte: Detta arbete syftar till att undersöka en grupp gymnasielärares samt specialpedagogers syn på läsförståelse och läsförståelseundervisning samt deras erfarenheter av screeningtest av elevers läsförståelse. Teori: ... -
Talet om matematik i skolan - En diskursanalys. Vad påverkar en god matematikundervisning? Utan tal blir det ingen matematik
(2011-09-22)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur olika pedagoger talar om matematik i skolan. I första hand söks hur man samtalar om elever i behov av särskilt stöd i matematik, motivation och framgångsfaktorer. Tanken är att ... -
Strukturerade textsamtal - ett sätt att höja läsförståelsen? En studie av sex elevers läsförståelse före och efter strukturerade textsamtal i grupp
(2011-09-22)Syfte: Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka den eventuella effekten av strukturerade textsamtal på deltagande elevers läsförståelse. I studien har de för läsförståelsen så viktiga läsförståelsestrategierna ... -
Resultatuppföljning som medel för ökad bedömaröverensstämmelse? Utvärdering av ett projekt kring MatematikUtvecklingsSchema
(2011-09-22)Syfte Syftet med arbetet är att utvärdera ett projekt kring implementeringen av Matematik-UtvecklingsSchema som genomförs på två skolor i en västsvensk kommun under läsåret 10/11. Syftet med utvärderingen är att undersöka ... -
Lärande med IUP. Formativa aspekter i lärares arbete med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen
(2011-09-19)Syfte: Syftet med studien är att synliggöra lärandet och de formativa aspekter som sker kring arbetet med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen i grundskolan tidiga år på några skolor. Vilka skillnader ... -
Internatskola och dess pedagogiska konsekvenser. En studie om hur elever och lärare upplever ett gymnasium med internatboende
(2011-09-19)Syfte Syftet med denna studie är att undersöka faktorer som kan påverka elever som bor på inter-natskola under sin gymnasieutbildning, samt hur elever och lärare ser på internatboendet i förhållande till studiesituation ... -
Förskollärares horisonter. Samtal för lärande kring svåra lek- och samspelsprocesser i förskolan
(2011-09-19)Syfte: Syftet med studien är att belysa förskollärares tolkning, förståelse och levda erfarenheter kring arbetet i barngrupper, där svåra lek- och samspelssituationer uppstår. I studien belyses även förskollärares levda ... -
Lärares behov av stöd med elever som stör undervisningen - studien genomförd med fokusgrupper
(2011-09-19)Studiens syfte var att undersöka hur lärare talar om behov av stöd i arbetet med elever som stör undervisningen. Följande frågeställningar ställdes: Hur beskriver lärare vad som utgör elevers agerande? Hur beskriver ... -
Vi lägger räls. En etnografisk studie om pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd i förskolan
(2011-09-19)Inledning: Under utbildningens gång till specialpedagog har jag engagerats i litteratur som belyst förhållningssätt och bemötande. Under de år jag arbetat som förskollärare har jag undrat vad det är som gör att barn i behov ... -
Individen bakom ogiltig frånvaro. En studie om åtta elevers erfarenheter kring ogiltig frånvaro
(2011-09-19)Bakgrund: Elever som inte deltar kontinuerligt i undervisningen riskerar att inte nå måluppfyllelse. Ett dilemma för oss som lärare har då varit hur man bemöter de behov som finns hos dessa elever som sällan eller aldrig ...