Magisteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 441-460 of 521
-
"Skarpt läge". En livsvärldsfenomenologisk studie om fortsatt skrivundervisning i grundsärskolan
(2012-09-26)Syfte Syftet med studien var att undersöka hur speciallärare/specialpedagoger förstår och genomför sitt uppdrag att arbeta med elevernas fortsatta skrivutveckling i grundsärskolan. Studien har utgått från följande ... -
Hur får vi elever att läsa med flyt? Åtta specialpedagogers/speciallärares uppfattningar om läsflyt
(2012-09-26)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur åtta specialpedagoger/speciallärare arbetar med elever som inte nått kunskapskravet att läsa med flyt i år 3. Teori: Studien är inspirerad av en hermeneutisk ansats. ... -
Hur SO-ämnena kan te sig. Med fokus på några elever i läs- och skrivsvårigheter
(2012-09-26)Inledning Under hösten var det många elever på skolan där jag arbetar som hade svårt för att nå upp till kunskapskraven i SO-ämnena. Då det i dessa ämnen ställs stora krav på god läs- och skriv-förmåga fann jag det ... -
Hur sker övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd? En studie av pedagogers erfarenheter i förskolan och förskoleklass
(2012-09-26)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers i förskolan och förskoleklass erfarenheter när det gäller övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd. Teori: Som teoretisk ... -
Bland appar och nappar. En fallstudie om små barn och surfplattor
(2012-09-24)Bakgrund: Digitala verktyg blir alltmer förekommande i pedagogisk verksamhet. Surfplattan är ett av dessa verktyg som på senare tid gjort debut i förskolan. Allt fler pedagoger ser surfplattan som ett användbart redskap i ... -
Åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd i matematik - ur ett elevperspektiv
(2012-09-06)Syfte: Studien syftar till att belysa vad elever själva anser vara ett stöd för dem i matematik och att se om det överensstämmer med det skrivna åtgärdsprogrammet. Frågeställningar: • Hur beskriver eleverna sina behov ... -
Bortom inkludering. Meningsfulla relationer, tydliga roller och engagerande aktiviteter ger möjligheten att skapa en skola för alla.
(2012-06-13)Syftet med studien är att identifiera och beskriva centrala faktorer som har betydelse för att skapa en skola för alla, utifrån ett exempel från en kommun i Mellansverige. 1. Hur skrivs den fram, d.v.s. hur formulerar ... -
Reciproka boksamtal i förskolan. En grogrund för framtida läsförståelse?
(2012-06-04)Syfte: Studiens syfte är att öka förståelsen för hur reciproka läsförståelsestrategier kan användas i förskolans boksamtal. Detta görs med hjälp av två undersökningsgrupper, vars resultat jämförs med en kontrollgrupps. ... -
Livsberättelser om specialpedagogiska insatser till stöd. Elevers upplevelser och erfarenheter av självbild, tilltro att lära och av lusten och motivationens betydelse för att lära
(2012-06-01)Syftet: är att ta reda på några elevers upplevelser och erfarenheter av specialpedagogiska insatser de har haft över tid. I relation till vad och hur det har haft betydelse och påverkat deras självbild, lust, motivation ... -
Elev och mamma - en studie från gymnasiesärskolan
(2012-06-01)Syfte: Inom ramen för studien är syftet att få en ökad förståelse för hur en ung mamma i gymnasiesärskolan upplever sin skolgång. Teori: Studien använder sig av teori och ansats från livsvärldsfenomenologin. Med ... -
Beskrivningar av läs- och skrivutredningar utförda av logopeder. Komplexa situationer och test som ger resultat med många bottnar
(2012-05-16)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur läs- och skrivutredningar går till – läs- och skrivutredningar som kan utmynna i en dyslexidiagnos också benämnd specifika läs- och skrivsvårigheter. Fokus ligger på logopeders ... -
Koncentration och läsning. En fallstudie av lästräningens effekt på aspekter av arbetsminnet
(2012-05-11)Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka om intensiv lästräning har någon effekt på aspekter av arbetsminnet hos deltagarna. Ett annat syfte var att ta reda på hur deltagarna uppfattade lästräningen och vilken effekt ... -
En skola - två världar - en fallstudie om hur delaktighet uppstår för en inkluderad särskoleelev i en gymnasieklass
(2012-05-11)Syfte: Detta examensarbete syftar till att få kunskap om vad som kan bidra till ökad delaktighet för en elev mottagen i gymnasiesärskolan som läser individinkluderat inom ett nationellt program. Utifrån syftet har jag ... -
Kartläggning av läs- och skrivsvårigheter bland elever i åk 3-9
(2012-05-11)Syfte: I och med att det står tydligt i den nya skollagen och i Lgr 11 att elever som riskerar att inte nå kunskapsmålen ska utredas, kommer det att krävas tydlighet inom skolan vad gäller kartläggning/utredning av behov ... -
Demokrati i skolan - utopi eller möjlighet? En studie av pedagogernas utvecklingsarbete på en förskoleavdelning
(2012-05-03)Denna studie ligger inom ramen för forskningsområde kring utbildning och lärande i vuxenlivet, läraryrkets praxislärande och utveckling. Syfte: Syftet med studien är att belysa och problematisera samt berätta hur ... -
I särskolans spår. Hur kan man förstå särskolans läroplaner över tid i relation till begrepp som värdegrund och bedömning
(2012-04-30)Bakgrund och syfte Den 1 juli 2011 trädde en ny läroplan för särskolan i kraft. Skrivningen ”efter sina förutsättningar” har nu tagits bort. Särskolans elever skall uppnå godkänd nivå i kursplanens ämnen. Lärare i särskolan ... -
Screeningplanen i praktiken
(2012-02-16)Syfte: Studiens syfte är att undersöka på vilket sätt specialpedagoger/speciallärare använder Screeningplanen i sin verksamhet samt om och i så fall hur Screeningplanen har förändrat deras syn på elevers läs- och ... -
Ett samspel som inte enbart hörs. Två pedagoger visar hur Icdp påverkar de tysta och försiktiga barnens möjlighet till delaktig i förskolan
(2012-02-13)Syfte: Syftet är att undersöka hur två pedagogers förhållningssätt påverkar förutsättningarna för de ”tysta och försiktiga” barnens möjlighet till delaktighet. För att besvara syftet utgår studien från tre frågeställningar. ... -
Från elevvård till elevhälsa - förebyggande och hälsofrämjande arbete i grundskolan
(2012-02-13)Syfte: Det övergripande syftet med studien var att utforska hur chefen för elevhälsan, rektorer och specialpedagoger medverkar till det hälsofrämjande och förebyggande arbetet inom elevhälsan i en glesbygdskommun, i studien ... -
Specialpedagogens uppdrag. En totalundersökning av specialpedagogers arbetsuppgifter i en kommun
(2012-02-13)Syfte: Att studera specialpedagogens yrkesroll i olika skolor. Arbetar specialpedagogen utifrån de mål som står i examensförordningen samt finns likheter/skillnader i det specialpedagogiska uppdraget i olika skolor inom ...