Masteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 101-120 of 197
-
KALLDUSCH ELLER INTE? En studie av vilka faktorer som påverkar nyblivna lärares start i arbetslivet
(2019-05-08)Syfte: Denna studies syfte var att undersöka vilka faktorer som påverkar nyutexaminerade lärares start i yrket. Med utgångspunkt i tre frågor, hur nyblivna lärare upplever sig ha blivit förberedda från universitetet, hur ... -
FÖRSTELÄRARES MENINGSSKAPANDE I SITT UPPDRAG En fallstudie om att leda kollegialt lärande
(2019-05-07)Syfte: Syftet med studien är att utveckla kunskap om förstelärares förståelse av sitt uppdrag som ledare för kollegialt lärande genom att belysa hur förstelärare tolkar begreppet kollegialt lärande, hur förstelärare skapar ... -
ATT UNDERVISA UTIFRÅN ELEVERS FRÅGOR En aktionsforskningsstudie om lärarens och undervisningens betydelse för att skapa en lärmiljö där elevers frågor tas tillvara
(2019-05-06)Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare kan använda elevers frågor i undervisningen och därigenom öka deras delaktighet. Fokus riktas mot den egna lärarrollen, vilka stödstrukturer och vilken ... -
SPÅR AV FREINETPEDAGOGIK En aktionsforskningsstudie om utvecklandet av freinetpedagogik i ett arbetslag
(2019-05-02)Syfte: Syftet är att undersöka hur pedagoger i ett arbetslag involveras i utforskandet och utvecklandet av ett freinetpedagogiskt arbetssätt. Syftet är också att identifiera hinder och möjligheter som finns för ... -
LESS IS MORE - en organisationsteoretisk studie om arbetstidsförkortning och friskvård i förskolan
(2019-02-18)Syfte: Studiens syfte är att utveckla kunskap om, och i så fall på vilket sätt försöket har påverkat förskolans verksamhet och personalens hälsa. Frågeställningar: Vilka hälsoeffekter hos personalen synliggörs i ... -
DEN ÖKADE STYRNINGEN GENOM ÄMNESPLANERNA I GY11 En intervjustudie med sju gymnasielärare om likvärdighet och autonomi
(2019-02-17)Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur gymnasielärare upplever den starkare statliga reglering som infördes med gymnasiereformen 2011. Specifikt har intresset riktats mot deras erfarenheter om inrättandet ... -
TEAM DEVELOPMENT The influence of using a team development program on team cooperation and performance: Perspectives from team leaders
(2019-02-12)Purpose: The purpose of this study is to investigate the outcomes of an internal team development program from the perspective of team leaders in a global company based in Sweden. The focus is on how their team´s cooperation ... -
Vad görs i förskolan för att utveckla barns kommunikativa förmåga?
(2018-10-23)Detta är en studie om förskolepersonals förhållningssätt till barn med nedsatt kommunikativ förmåga. Förskolans vardagsarbete observeras av personalen som kartlägger alla barn samt även enskilda barn. Detta för att genomföra ... -
Lärare som leder sina kollegor En aktionsforskningsstudie om möjligheter och begränsningar i mellanledaruppdraget
(2018-09-24)Syfte: Syftet är att ta reda på vad som möjliggör och begränsar mellanledares uppdrag att leda mötespraktiker på en skola. Detta för att kunna möta mellanledare i deras behov under en utbildning i mellanledarskap, samt ... -
LÄRARES LÄRANDE, REFLEKTION OCH TYSTA KUNSKAP
(2018-08-25)Syfte: Syftet med undersökningen är att besvara frågorna ” Varför gör lärare som de gör i olika undervisningssituationer?” och ”Hur resonerar och tänker lärare kring sin egen undervisningspraktik under en period av ... -
ATT FÅNGA KOLLEGIALT LÄRANDE I VUX-ENUTBILDNINGENS PRAKTIK - aktionsforskning för professionella lärandegemen-skaper
(2018-08-25)Syfte: Studiens syfte är att bidra med förbättrad förståelse om kollegialt lärande och systematiskt utvecklingsarbete i vuxenutbildningens praktik på gymnasial nivå, ett forskningsområde som utgör obruten mark. Intresset ... -
”MAN HINNER INTE ALLT... SÅ NÅGONTING MÅSTE MAN TA BORT” Om förskolechefers prioriteringar av, och förutsätt-ningar för att bedriva ett pedagogiskt ledarskap
(2018-08-25)Syfte: Studien syftar till att undersöka de institutionella, organisatoriska, relationella och indivi-duella förutsättningar som har betydelse för hur kommunala förskolechefer utövar sitt pe-dagogiska ledarskap. Teori: Det ... -
Effect of Professional Development and Self-efficacy on Teachers’ Job Satisfaction in Swedish Lower Secondary School
(2018-08-25)Aim: The intent of this study is to examine the effect of professional development and self-efficacy on job satisfaction of teachers who work at the lower secondary schools in Sweden. The second part of the study is to ... -
EDUCATIONAL ACTION RESEARCH Discovering its applicability in Cambodian pre-tertiary education
(2018-08-25)Aim: In the case of Cambodia, whose educational system is in the critical stage of reconstruction and reform after emergence from its almost three decades of civil war, action research should be integrated into teaching ... -
EDUCATIONAL EQUITY IN MOLDOVAN COMPULSORY SCHOOLS Factors behind Outcome Differences in PISA 2015
(2018-08-25)Aim: To examine within-country differences in the effect of school-level factors and schools’ compensatory power through directly comparing the estimated coefficients on individual- and between-school levels. Theory: ... -
USING STORYTELLING TO CONVEY SCIENCE AMONG DEAF PUPILS IN GREECE A class intervention on learning the concepts of heat and thermal conductivity of materials
(2018-08-25)Purpose: The following study focused on whether deaf pupils perceive the concepts of heat and conductivity differently, and in particular more scientifically, before and after a new teaching method that uses storytelling ... -
EXPERIENCES OF THE ACCULTURATING IMMIGRANT MOTHERS WITH TURKISH BACKGROUNDS IN SWEDEN Values in a Changing Context
(2018-08-25)Aim: The general goal of the study is to understand the experiences of acculturating mothers with a Turkish background who live in Sweden. The study aimed in particular at identifying and understanding possible changes ... -
QUEST FOR QUALITY EDUCATION FOR ALL PRIMARY SCHOOL CHILDREN IN KENYAPERSPECTIVES ON UWEZO INITIATIVE IN WEST POKOT COUNTY
(2018-08-25)Aim: The study seeks to analyse the social, economic and political factors driving education marginalization in West Pokot County and assess the intervention and influence of Uwezo initiative in attaining literacy and ... -
EDUCATION AND THE CYBERNETIC HYPOTHESIS A synoptic View
(2018-08-25)Aim: Since the end of world war II, western nation states increasingly have moved toward post-national knowledge economy where supranational organizations shape national policy and knowledge has been rendered a commodity. ... -
THE USE OF TEXTBOOKS IN THE SPANISH SCHOOL CONTEXT An analysis on teachers’ perspectives
(2018-08-25)The tendency in the use of textbooks in Spain has raised questions in relation to the way teachers perceive the use of these materials, what are the reasons behind their use and the possible alternatives that can be ...