Masteruppsatser (IPS): Recent submissions
Now showing items 81-100 of 197
-
På väg mot en idé om undervisning En aktionsforskningsstudie om översättningsprocesser i förskolan
(2020-03-09)Syftet är att undersöka hur pedagoger utvecklar förståelse för undervisningsbegreppet i kollegiala samtal. Studien utgår från ett utvecklingsarbete där pedagoger i lärgrupper samtalar kring vad undervisning kan och bör ... -
Handledning i ledarskap i förskollärarutbildning
(2020-03-09)Studien syftar till att bidra med kunskap om hur studenter i tvåparts- och trepartssamtal under verksamhetsförlagd utbildning på ett förskollärarprogram stöttas i utvecklande av förståelsen för ledarskap i förskolläraryrket. ... -
WORKPLACE LEARNING: HOW IT IS EXPERIENCED BY INTERNATIONAL EMPLOYEES IN A SWEDISH CONTEXT
(2020-01-22)Aim: The purpose of this study is to explore the workplace learning that international employees experienced in Sweden (Gothenburg). The personal narratives of international employees aim to first understand what the role ... -
APPLICATION OF PROCESSABILITY THEORY TO SFI STUDENTS’ L2 WRITING COMPETENCIES
(2020-01-22)Aim: The main purpose of this study is to study the written proficiency of SFI students at different morphological learning levels, and their ability to conjugate verbs, nouns, and adjectives using a wordless children ... -
PARENTAL EXPERIENCES OF RAISING A CHILD WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN GHANA A case study research analysis
(2020-01-22)Aim: This study explores parental experiences of raising a child with Autism Spectrum Disorder (ASD) in Ghana. It investigates parental stress, stigma, access to education for children with ASD and coping strategies ... -
THE WELL-BEING OF ACADEMICALLY RESILIENT STUDENTS IN GERMANY Reanalysis of PISA 2015 data using Structural Equation Modeling
(2020-01-22)Aim: This study aims at investigating the well-being of academically resilient students, as well as examining a possible effect of well-being on achievement. In doing so, this study attempts at contributing to a smaller ... -
HUR LYCKAS EN SKOLA MED ETT (O)FÖRVÄNTAT BRA RESULTAT? En fallstudie om organisering och samverkan kring elever i behov av stöd i matematik på en mångkulturell F–9 skola
(2020-01-16)Syfte: Syftet med studien är att ur ett relationellt perspektiv synliggöra hur en mångkulturell skola organiserar matematikundervisningen och hur personalen samverkar kring elever i matematiksvårigheter. Studien bidrar med ... -
Personalens attityder till och kunskaper om särskilt begåvade elever och lärarnas undervisning i en kommun
(2020-01-13)Syfte: Det finns en begränsad forskning i Sverige om skolpersonalens attityder till och kunskaper om särskilt begåvade elever och lärarnas undervisning. Syftet är att med en explorativ studie med Likertskala undersöka ... -
Elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande arbete med ett särskilt fokus på högpresterande flickor med autism och/eller ADHD
(2020-01-13)Syfte: Syftet är att undersöka hur elevhälsans personal genom sina resonemang konstruerar sitt förebyggande och hälsofrämjande arbete med ett särskilt fokus på högpresterande flickor med autism och/eller ADHD Teori: Teorin ... -
KALENDERPROJEKTET- ATT STÖDJA ELEVERS UTVECKLING AV SJÄLVREGLERAT LÄRANDE GENOM LÄXPLANERING
(2020-01-09)Syfte: Studiens syfte är att utveckla en arbetsmodell som stöttar elevernas möjlighet att ta ansvar för sitt eget lärande samt utveckla kunskap om modellens styrkor och svagheter genom att tillsammans med lärare planera ... -
BETYDELSEN AV MUNTLIG FRAMSTÄLLNING I EN JAPANSK SKOLA
(2020-01-08)Sammanfattning Inledning och bakgrund Läro- och kursplaner anger riktlinjer och mål för skolans verksamhet i Japan. Muntlig framställning återfinns inte i läro- och kursplaner där, så lärarna ställs inte inför en bedömning ... -
FINNS DET NÅGOT SAMBAND MELLAN LÄSNING OCH TAKT/RYTM?
(2020-01-07)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om det finns något samband mellan läsning och takt- och rytmförmågan. Om sambandet bekräftas, är studiens huvudsyfte utifrån en specialpedagogisk aspekt, att i ett längre ... -
MATEMATIKUNDERVISNING – FRÅN RESULTAT TILL PROCESS En aktionsforkningsstudie kring samverkan i ett höskolepedagogiskt utvecklingsprojekt i lärarutbildning
(2020-01-07)Syfte: Aktionsforskningsstudiens syfte är att följa ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt och bidra med en bättre förståelse för vad som möjliggör och begränsar utvecklingen av vårt samarbete som lärarutbildare under ... -
GRAMMATIK I SKRIVUNDERVISNINGEN FÖR NYANLÄNDA GYMNASIEELEVER En aktionsforskningsstudie
(2020-01-07)Syfte: Studiens syfte är att undersöka om och hur formativ undervisning, för att stärka andraspråkselevers förmåga att skriva på svenska, kan baseras på deras grammatiska misstag i skriftlig produktion. Teori: Grunden ... -
Vad är problemet? En kritisk diskursanalys av Riktade stödinsatser för nyanlända barn och elevers utbildning
(2020-01-07)Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka problem som synliggörs inom regeringsuppdraget Riktade stödinsatser för nyanlända barn och elevers utbildning och hur de nyanlända eleverna positioneras i förhållande till ... -
FRÅN ORD TILL HANDLING En aktionsforskningsstudie om Kollegial handledning som stöttande praktik i en förskola
(2020-01-07)Syfte: Det övergripande syftet med studien är att identifiera den kollegiala handledningens stöttande faktorer, vad det gäller pedagogernas omsättande av lärdomar i praktiken. Teori: Studien har sina teoretiska utgångspunkter ... -
THE MEDIATING ROLE OF STUDENT’S ACADEMIC SELF-BELIEFS IN STUDYING EDUCATIONAL EQUITY A comparison between Sweden and Ukraine in TIMSS 2011
(2019-12-20)Aim: The aim of this study is to enrich the understanding of student-level mechanisms involved in shaping (in)equity in educational outcomes among eight-graders in Sweden and Ukraine by examining the role of academic ... -
PARENT ENGAGEMENT IN SWEDISH PRESCHOOLS A narrative inquiry through the conceptual lens of proximal processes
(2019-12-20)Aim: There is an overall heavy emphasis on establishing strong teacher-parent relationships in the Swedish National Curriculum for Preschools and parent engagement in this regard, is considered important for reasons such ... -
DOES ICT USE AFFECT THE SOCIAL WELL-BEING AND ACADEMIC PERFORMANCE IN SWEDEN? EMPRICAL EVIDENCE FROM PISA 2015?
(2019-12-20)Aim: This study takes a quantitative approach, using PISA 2015 data in order to investigate the ICT use of Swedish secondary school students and the effects it has on social well-being as well as academic performance. ... -
RE-LEARNING PEACE Acculturation in young adult refugees’ conceptions of violence following migration to Sweden
(2019-12-20)Aim: The general goal of this study is to assess whether and how refugees’ understanding of violence changes, in their own view, following migration, given an acculturation framework that is concerned with the individual ...