Magisteruppsatser (IDPP): Recent submissions
Now showing items 181-196 of 196
-
Mångfald i en monokulturell kontext: hur förhåller sig lärare till det?
(2017-11-08)Research on multiculturalism in homogenic schools appears to be a poorly codified phenomenon in the literature, hence the reason that founded the idea to dig deeper into the subject and to further challenge this research. ... -
"Mitt stora mål är ju att bli klar med matteboken. En kvalitativ analys av elevers attityder till matematikboken
(2017-11-08)Denna uppsats problematiserar elevers användning av matematikboken. Eftersom statistik visat att elever i Sverige får arbeta med matematikboken mycket är syftet att ta reda på vad de tycker om detta. Undersökningen handlar ... -
Framgångsfaktorer i PIM – Praktisk IT- och mediekompetens En enkät- och intervjustudie av Myndigheten för skolutvecklings- och Skolverkets fortbildningssatsning på IT-kompetens för Sveriges pedagoger 2006 – 2014
(2017-09-20)PIM, Praktisk IT- och Mediekompetens, lanserades 2006 av Myndigheten för skolutveckling, som en fortbildningssatsning av regeringen för att höja IT-kompetensen hos den svenska lärarkåren. När PIM avvecklades hade 162 000 ... -
JAG VILLE LÄRA KÄNNA DEM, VETA VAD DE KUNDE OCH VAD DE VILLE LÄRA SIG. Lärares erfarenheter och upplevelser av skolstart i årskurs ett
(2017-06-07)The aim of this studie is to gain understanding about teachers experiences when they meet their students at schoolstart in grade 1. In Sweden children start in the compulsery school at the age of seven. The year before ... -
ELEVERS SKRIVANDE PÅ ENGELSKA. En studie om en grupp niondeklassares syn på engelska ur ett nutida och framtida perspektiv
(2016-10-26)The purpose of this study is to investigate a group of year 9 pupils’ views on English, with a specific focus on their views on writing, in school, in their spare time and in the future. The data consists of semi-structured ... -
Undervisning i multiplikation genom systematiskt varierade exempel
(2016-04-18)Studien undersöker hur uppgifter i multiplikation från läromedlet Muffles´ Truffles ur serien Context for learning mathematics är konstruerade samt vad som blir synligt respektive dolt för eleverna i undervisningen när ... -
Förskolearbetslagens upplevelser av olika bilder
(2016-03-09)This study aims to get an in-depth understanding of preschool team’s life experiences of images and to describe how these influence the choice of images used in the preschool interior. Hermeneutic phenomenology and ... -
Kollegiala samtal utifrån videoinspelade matematiklektioner.
(2015-06-22)Med video som verktyg undersöks i studien vad lärare väljer att utveckla genom att analysera och diskutera sin egen undervisning tillsammans med kollegor. Datamaterialet utgörs av videodokumenterade kollegiala samtal där ... -
Rektor - ett arbete av vIKT. Hur rektorer ser på sambandet mellan sitt eget ledarskap, IKT som läromedel eller verktyg och SO- undervisning
(2015-06-02)De senaste åren har skett en stor förändring kring både synen på och tillgång till modern teknik (informations- och kommunikations teknologi, IKT) i utbildningsmiljön. Detta är en naturlig utveckling. Skolan ska återspegla ... -
y måste bero av x – gymnasieelevers förståelse av det matematiska begreppet funktion
(2014-06-04)Objective: The aim of the study is to describe pupils' understanding of the mathematical concept of function. How do pupils define the concept of function? What images of the concept of function evoke when they solve ... -
"Den typ; BOOP – BORTA, liksom!” en studie av åtta tioåringars upplevelser av litteratur, film och sociala medier
(2014-04-14)The Syllabus for Swedish Language and Literature for Elementary School includes literature and multimodal texts, such as web texts. From a Swedish educational perspective, it is important to consider the students' ... -
En genväg till genetiken. "Bedömning för lärande på väg mot naturvetenskap som medborgarkunskap"
(2013-02-05)Syfte: Studien avser att undersöka om och hur elever använder sig av kunskaper från genetikundervisningen i en situation där bedömningen fokuserar användning av naturvetenskap som medborgarkunskap. Även vilka möjligheter ... -
Hur pedagoger genom samtal utvecklar sin förmåga att identifiera och stödja elevers lässtrategier och läsförståelse. En aktionsforskningsstudie om arbetet i en studiecirkel
(2011-10-31)Syfte: Syftet med studien är: Att få kunskap om pedagogers kompetensutveckling genom arbetet i en studiecirkel om läsinlärning och läsförståelse. Den övergripande frågeställningen blir: Hur bidrar samtal i en studiecirkel ...