• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Framgångsfaktorer - vad innebär det? Ett exempel från en högstadieskola

Sammanfattning
Syfte: Syftet med min uppsats har varit att försöka upptäcka faktorer på en skola som möjliggjort godkändnivå för elever i behov av särskilt stöd. Är det möjligt att kombinera strävan att nå godkändnivå för alla med intentionerna i en skola för alla? Mitt andra syfte var att undersöka om en skola där alla når målen också lyckats med att bibehålla och öka elevers självkänsla. Utifrån detta har jag ställt följande frågor. • Vilka faktorer bidrar till måluppfyllelsen? • Vilka arbetssätt är synliga? • Vad har klasstorleken för betydelse? • Specialpedagogiskt synsätt - hur omsätts det i praktiken? • Finns det något speciellt arbetssätt som främjar måluppfyllelsen? • Vilken syn har skolan kring elever, lärande och kunskap? • Råder det en samsyn i skolan på eleverna? Teori: Undersökningen grundar sig på systemteorin. Helhetssyn, samspel och relationer mellan människor är centrala. Det nuvarande betygsystemet har kommit att påverka synen på elever i behov av stöd. För att lyckas med att förena den inneboende konflikten i styrdokumenten med betygssystemet och helhetssyn på eleverna krävs ett strukturerat arbete där skolans alla nivåer är delaktiga och strävar mot samma mål. Metod: Jag har besökt en 6-9 skola och där använt en kvalitativ metod i form av en halvstrukturerad intervju. Dessutom har jag gjort observationer av olika slag, både vid föräldrasamtal, i undervisningssituationer och på diskussionsmöte. Resultat: I den undersökta skolan når alla elever godkändnivå vilket innebär att även elever i behov av stöd når målen. Lärarna arbetar i arbetslag och man har ett reflekterande arbetssätt som är genomgripande i hela skolan. Eleverna är delaktiga i uppläggningen av undervisningen, som utgår från deras eget tänkande. Specialundervisningen fokuserar på kärnämnena, man inkluderar alla elever i klassorganisationen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25206
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_25206_1.pdf (90.64Kb)
Datum
2011-04-11
Författare
Widén, Marga
Nyckelord
framgångsfaktorer
elever i behov av särskilt stöd
skolutveckling
klasstorlek
föräldrasamverkan
reflekterande arbetssätt
grupprocesser
delaktighet
ansvar
självkänsla
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats Pedagogik och didaktik
HT10-IPS-01 PDGX62
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV