• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från rädsla till trygghet - Patienters upplevelser av bemötande på akutmottagningen

From fear to security - Patients´ encounters of treatment at the emergency department

Sammanfattning
Den tidigare friska människan blir plötsligt beroende av främmande människor och tvingas sätta sin lit till deras professionella kompetens. Patienter som kommer till akutmottagningen upplever extrem oro, smärta och många även rädsla över att dö. Akutsjukvård bygger på ett triagesystem, som syftar till att den som har det största och mest akuta behovet av vård ska få företräde, vilket innebär att ickeakuta patienter får vänta. Den anställde bär ansvaret för att bemötandet blir gott, oavsett hur patienten beter sig. Syftet var att beskriva hur patienter upplever vårdpersonalens bemötande på somatisk akutmottagning, för att vårdpersonal ska få en större förståelse för hur patienter upplever deras bemötande. Litteraturstudien består av nio vetenskapliga artiklar som publicerats 2000-2009. Induktiv innehållsanalys gjordes enligt Granheim och Lundman (2004). Resultatet kunde delas upp i positiva respektive negativa upplevelser av bemötande. Positiva upplevelser av tröst, tillit, trygghet, respekt, förtroende och bekräftelse skapades genom att patienten blev bemött med medicinsk/teknisk kunskap, information, övrig kommunikation, individuell bekräftelse, uppmärksam omvårdnad, inkluderande av närstående och delaktighet. Negativa upplevelser kom av att patienten blev bemött med nonchalans, dålig kommunikation och negativ information. I denna litteraturstudie framgår tydligt individers olikheter i förväntningar och behov och därmed tillfredställelse med vårdpersonalens bemötande. Ibland uppnås inte ens lagens krav på vårdpersonalen om att informera och möjliggöra delaktighet. Även dessa två begrepp kan tolkas på olika sätt från person till person och därför krävs det att vårdpersonalen främjar god interpersonell kommunikation med grund i en positiv attityd gentemot patienten, för att säkerställa att patienten upplever sig få dessa grundläggande aspekter av bemötandet tillgodosedda.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25287
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_25287_1.pdf (174.7Kb)
Datum
2011-04-13
Författare
Mörling, Magdalena
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV