Ett gott patientbemötande - en litteraturstudie om möjligheter och svårigheter
A good relationship with the patient, opportunities and difficulties.
Abstract
Introduktion: Anmälningar gällande bemötande till patientnämden är inte ovanligt, år 2010
rörde ca 33 % av dessa frågor bemötande. Det handlade ofta om kontinuitet, att känna sig
ifrågasatt, inte lyssnad på eller trodd och om att inte bli behandlad som en individ. Syfte: Syftet
med denna litteraturstudie var att ta reda på möjligheter och svårigheter på vad som är ett gott
patientbemötande, ur ett sjuksköterske-och patientperspektiv. Metod: En litteraturstudie.
Resultat: Både sjuksköterska och patient måste vilja skapa en relation med varandra. Att känna
förtroende för varandra och att patienten kände att sjuksköterskan var kompetent, visade sig
vara en förutsättning och ledde till att patienten kände trygghet. Patienten efterfrågade en
sjuksköterska som brydde sig om honom och såg honom som en medmänniska, inte enbart ett
symtom, sjukdom och diagnos. En annan viktig faktor för att kunna skapa en relation var att
det fanns kontinuitet i mötena mellan patienten och sjuksköterskan, att hon var tillgänglig. Att
patienten fick åtminstone en djup relation, framstod som betydelsefullt. En balans mellan
närhet och distans var viktig för både sjuksköterska och patient. Patienten hade behov av att få
vara delaktig och få personlig anpassad information. Han ansåg det som värdefullt att dela sina
känslor med sjuksköterskan och att hon tog sig tid till samtal och lyssnade. Patienten tyckte det
var viktigt att sjuksköterskan var respektfull men ändå glad och hade humor. Slutsats: För att
patienten skall känna sig gott bemött var det viktigt att sjuksköterskan såg honom, brydde sig
om honom och att de gemensamt ville skapa en relation med varandra.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-05-06Author
Angell Andresen, Hanne
Engström, Anna
Keywords
nurse, patient, relationship, caring, trust, confirmation, suffering, comfort, perception, levels och SAUC
Language
swe