• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett gott patientbemötande - en litteraturstudie om möjligheter och svårigheter

A good relationship with the patient, opportunities and difficulties.

Abstract
Introduktion: Anmälningar gällande bemötande till patientnämden är inte ovanligt, år 2010 rörde ca 33 % av dessa frågor bemötande. Det handlade ofta om kontinuitet, att känna sig ifrågasatt, inte lyssnad på eller trodd och om att inte bli behandlad som en individ. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att ta reda på möjligheter och svårigheter på vad som är ett gott patientbemötande, ur ett sjuksköterske-och patientperspektiv. Metod: En litteraturstudie. Resultat: Både sjuksköterska och patient måste vilja skapa en relation med varandra. Att känna förtroende för varandra och att patienten kände att sjuksköterskan var kompetent, visade sig vara en förutsättning och ledde till att patienten kände trygghet. Patienten efterfrågade en sjuksköterska som brydde sig om honom och såg honom som en medmänniska, inte enbart ett symtom, sjukdom och diagnos. En annan viktig faktor för att kunna skapa en relation var att det fanns kontinuitet i mötena mellan patienten och sjuksköterskan, att hon var tillgänglig. Att patienten fick åtminstone en djup relation, framstod som betydelsefullt. En balans mellan närhet och distans var viktig för både sjuksköterska och patient. Patienten hade behov av att få vara delaktig och få personlig anpassad information. Han ansåg det som värdefullt att dela sina känslor med sjuksköterskan och att hon tog sig tid till samtal och lyssnade. Patienten tyckte det var viktigt att sjuksköterskan var respektfull men ändå glad och hade humor. Slutsats: För att patienten skall känna sig gott bemött var det viktigt att sjuksköterskan såg honom, brydde sig om honom och att de gemensamt ville skapa en relation med varandra.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25464
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_25464_1.pdf (294.5Kb)
Date
2011-05-06
Author
Angell Andresen, Hanne
Engström, Anna
Keywords
nurse, patient, relationship, caring, trust, confirmation, suffering, comfort, perception, levels och SAUC
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV