• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett gott patientbemötande - en litteraturstudie om möjligheter och svårigheter

A good relationship with the patient, opportunities and difficulties.

Sammanfattning
Introduktion: Anmälningar gällande bemötande till patientnämden är inte ovanligt, år 2010 rörde ca 33 % av dessa frågor bemötande. Det handlade ofta om kontinuitet, att känna sig ifrågasatt, inte lyssnad på eller trodd och om att inte bli behandlad som en individ. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att ta reda på möjligheter och svårigheter på vad som är ett gott patientbemötande, ur ett sjuksköterske-och patientperspektiv. Metod: En litteraturstudie. Resultat: Både sjuksköterska och patient måste vilja skapa en relation med varandra. Att känna förtroende för varandra och att patienten kände att sjuksköterskan var kompetent, visade sig vara en förutsättning och ledde till att patienten kände trygghet. Patienten efterfrågade en sjuksköterska som brydde sig om honom och såg honom som en medmänniska, inte enbart ett symtom, sjukdom och diagnos. En annan viktig faktor för att kunna skapa en relation var att det fanns kontinuitet i mötena mellan patienten och sjuksköterskan, att hon var tillgänglig. Att patienten fick åtminstone en djup relation, framstod som betydelsefullt. En balans mellan närhet och distans var viktig för både sjuksköterska och patient. Patienten hade behov av att få vara delaktig och få personlig anpassad information. Han ansåg det som värdefullt att dela sina känslor med sjuksköterskan och att hon tog sig tid till samtal och lyssnade. Patienten tyckte det var viktigt att sjuksköterskan var respektfull men ändå glad och hade humor. Slutsats: För att patienten skall känna sig gott bemött var det viktigt att sjuksköterskan såg honom, brydde sig om honom och att de gemensamt ville skapa en relation med varandra.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25464
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_25464_1.pdf (294.5Kb)
Datum
2011-05-06
Författare
Angell Andresen, Hanne
Engström, Anna
Nyckelord
nurse, patient, relationship, caring, trust, confirmation, suffering, comfort, perception, levels och SAUC
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV