• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är viktigt att läsa för att annars kan man inte läsa nånting”. En studie om 10-åringars läsvanor och läslust i skolan och på fritiden.

Abstract
Arbetets titel ”Det är viktigt att läsa för att annars kan man inte läsa nånting”. En studie om 10-åringars läsvanor och läslust i skolan och på fritiden. Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Sidantal 40 Författare Cecilia Bernhardsson och Malin Wikhede Handledare Ann Boglind Tidpunkt Höstterminen 2005 ______________________________________________________________________ Bakgrund Under vår utbildning har vi mer och mer förstått hur viktigt det är att barn läser och att de har lust till att läsa. För att vi som pedagoger ska få mera underbyggda kunskaper om hur viktig skönlitterär läsning är för eleverna, så ser vi denna undersökning som ett viktigt led för oss. Syfte Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur 10-åringars läsvanor och läslust förhåller sig. Vilken typ av litteratur de väljer och hur mycket de läser i skolan och på fritiden, samt ur ett könsperspektiv. Vårt examensarbete utgår från elevens perspektiv och deras sätt att se på läsning. Syftet är också att se samband mellan vårt resultat och tidigare undersökningar samt forskning. Metod Vår metod bygger på empiriska undersökningar, som enkät och observation. Vi har utfört detta på en skola i närheten av Göteborg och det ingick 22 elever i undersökningen. De utgjorde vår undersökningsgrupp. Vårt material bygger också på redan befintliga forskningsrapporter och litteratur som bearbetar vårt område. Resultat Skönlitterär läsning i skolan och på fritiden är av stor vikt för eleven, med tanke på att den förmedlar kunskaper om vårt kulturarv, människokännedom, livserfarenheter och är ett viktigt led i elevens språkutveckling. Föräldrar, lärare och andra vuxna är viktiga förebilder för eleven, då de hjälper att skapa en bra grund för elevens läsvanor, läslust och deras attityder till skönlitteratur. Genom att eleverna ser läsning som något lustfyllt och roligt innebär det att skönlitteratur är mycket bra att använda för att förmedla kunskaper av olika slag. Nyckelord Läsvanor, läslust, läsattityder, skönlitteratur.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/255
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT05_1080_006.pdf (331.2Kb)
Date
2005
Author
Wikhede, Malin
Bernhardsson, Cecilia
Keywords
läsvanor
läslust
läsattityder
skönlitteratur
Series/Report no.
ht05 1080-006
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV