”Det är viktigt att läsa för att annars kan man inte läsa nånting”. En studie om 10-åringars läsvanor och läslust i skolan och på fritiden.
Sammanfattning
Arbetets titel ”Det är viktigt att läsa för att annars kan man inte läsa nånting”.
En studie om 10-åringars läsvanor och läslust i skolan och på
fritiden.
Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för
lärarprogrammet.
Sidantal 40
Författare Cecilia Bernhardsson och Malin Wikhede
Handledare Ann Boglind
Tidpunkt Höstterminen 2005
______________________________________________________________________
Bakgrund Under vår utbildning har vi mer och mer förstått hur viktigt det
är att barn läser och att de har lust till att läsa. För att vi som
pedagoger ska få mera underbyggda kunskaper om hur viktig
skönlitterär läsning är för eleverna, så ser vi denna undersökning
som ett viktigt led för oss.
Syfte Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur 10-åringars
läsvanor och läslust förhåller sig. Vilken typ av litteratur de väljer
och hur mycket de läser i skolan och på fritiden, samt ur ett
könsperspektiv. Vårt examensarbete utgår från elevens perspektiv
och deras sätt att se på läsning. Syftet är också att se samband
mellan vårt resultat och tidigare undersökningar samt forskning.
Metod Vår metod bygger på empiriska undersökningar, som enkät och
observation. Vi har utfört detta på en skola i närheten av Göteborg
och det ingick 22 elever i undersökningen. De utgjorde vår
undersökningsgrupp. Vårt material bygger också på redan
befintliga forskningsrapporter och litteratur som bearbetar vårt
område.
Resultat Skönlitterär läsning i skolan och på fritiden är av stor vikt för
eleven, med tanke på att den förmedlar kunskaper om vårt
kulturarv, människokännedom, livserfarenheter och är ett viktigt
led i elevens språkutveckling. Föräldrar, lärare och andra vuxna är
viktiga förebilder för eleven, då de hjälper att skapa en bra grund
för elevens läsvanor, läslust och deras attityder till skönlitteratur.
Genom att eleverna ser läsning som något lustfyllt och roligt
innebär det att skönlitteratur är mycket bra att använda för att
förmedla kunskaper av olika slag.
Nyckelord Läsvanor, läslust, läsattityder, skönlitteratur.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Wikhede, Malin
Bernhardsson, Cecilia
Nyckelord
läsvanor
läslust
läsattityder
skönlitteratur
Serie/rapportnr.
ht05 1080-006
Språk
sv