Måste sälarna ha flytväst? En retorisk analys av budskap i sex samtida bilderböcker
Abstract
Syftet med denna uppsats har varit att undersöka ett mindre antal böcker
med utgångspunkt i två debatter om barnlitteratur från 2008 respektive
2010 och de åsikter om barnböckers eventuellt tillrättalagda budskap och
värderingar som förs fram i dessa. Genom att analysera ett antal samtida
bilderböcker har min önskan varit att se dels om dagens bilderböcker kan
anses bära på diverse ”lämpliga” budskap, som debatterna påstår, dels hur
dessa ”lämpliga” budskap i sådana fall framkommer.
Uppsatsen bygger på närläsning av sex bilderböcker, vilka valts utifrån
ett antal kriterier. Syftet med undersökningen är att studera böckernas
innehåll, och då framför allt de budskap som förmedlas. Detta sker genom
retorisk analys. Resultatet av de analyserna sätts sedan i relation till de två
samtida debatterna.
Retoriken, som utgör både en del av undersökningens teori och praktik,
är studiet av hur ord och alla andra typer av symboler används för att
påverka. Undersökningen utgår i första hand från den klassiska retorik som
utvecklades under antiken. Även retorikens s.k. doxa-begrepp är väsentligt i
denna undersökning. De retoriska analyserna har gjorts genom en
närläsning av texterna, följt av analyser baserade på en modell som bygger
på läran om dispositio samt elocutio.
Undersökningens resultat visar att alla de sex analyserade böckerna
innehåller budskap och retoriska drag. Dock skiljer sig dessa drag åt en hel
del mellan böckerna. Hur texterna byggs upp retoriskt handlar i stor
utsträckning om vad texten vill förmedla till sina läsare.
I kopplingen till de samtida barnboksdebatterna visar resultatet av
analyserna att vissa ”lämpliga” budskap finns representerade i materialet.
Framför allt gäller det de böcker där ett påtagligt syfte att, genom böckerna
budskap, påverka läsarna med önskan om att förändra deras doxa.
Utifrån uppsatsens resultat dras slutsatsen att det som i första hand skapar
barnbokens särart, att den skrivs av vuxna för barn, utgör grunden för vår
syn på barnboken. Det är den vuxne utgör normen i sammanhanget, en
norm som troligtvis även i fortsättningen kommer att påverka den
barnlitterära texten.
Degree
Student essay
Other description
Specialarbete, 15 högskolepoäng
SV 1301, svenska språket, fördjupningskurs
VT 2011
Handledare: Anna Lyngfelt
Examinator: Hans Landqvist
View/ Open
Date
2011-06-21Author
Winbergh, Yrsa
Keywords
retorisk analys
barnlitteratur
barnboksdebatt
Language
swe