• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Måste sälarna ha flytväst? En retorisk analys av budskap i sex samtida bilderböcker

Sammanfattning
Syftet med denna uppsats har varit att undersöka ett mindre antal böcker med utgångspunkt i två debatter om barnlitteratur från 2008 respektive 2010 och de åsikter om barnböckers eventuellt tillrättalagda budskap och värderingar som förs fram i dessa. Genom att analysera ett antal samtida bilderböcker har min önskan varit att se dels om dagens bilderböcker kan anses bära på diverse ”lämpliga” budskap, som debatterna påstår, dels hur dessa ”lämpliga” budskap i sådana fall framkommer. Uppsatsen bygger på närläsning av sex bilderböcker, vilka valts utifrån ett antal kriterier. Syftet med undersökningen är att studera böckernas innehåll, och då framför allt de budskap som förmedlas. Detta sker genom retorisk analys. Resultatet av de analyserna sätts sedan i relation till de två samtida debatterna. Retoriken, som utgör både en del av undersökningens teori och praktik, är studiet av hur ord och alla andra typer av symboler används för att påverka. Undersökningen utgår i första hand från den klassiska retorik som utvecklades under antiken. Även retorikens s.k. doxa-begrepp är väsentligt i denna undersökning. De retoriska analyserna har gjorts genom en närläsning av texterna, följt av analyser baserade på en modell som bygger på läran om dispositio samt elocutio. Undersökningens resultat visar att alla de sex analyserade böckerna innehåller budskap och retoriska drag. Dock skiljer sig dessa drag åt en hel del mellan böckerna. Hur texterna byggs upp retoriskt handlar i stor utsträckning om vad texten vill förmedla till sina läsare. I kopplingen till de samtida barnboksdebatterna visar resultatet av analyserna att vissa ”lämpliga” budskap finns representerade i materialet. Framför allt gäller det de böcker där ett påtagligt syfte att, genom böckerna budskap, påverka läsarna med önskan om att förändra deras doxa. Utifrån uppsatsens resultat dras slutsatsen att det som i första hand skapar barnbokens särart, att den skrivs av vuxna för barn, utgör grunden för vår syn på barnboken. Det är den vuxne utgör normen i sammanhanget, en norm som troligtvis även i fortsättningen kommer att påverka den barnlitterära texten.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete, 15 högskolepoäng SV 1301, svenska språket, fördjupningskurs VT 2011 Handledare: Anna Lyngfelt Examinator: Hans Landqvist
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25734
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_25734_1.pdf (387.6Kb)
Datum
2011-06-21
Författare
Winbergh, Yrsa
Nyckelord
retorisk analys
barnlitteratur
barnboksdebatt
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV