• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Måste sälarna ha flytväst? En retorisk analys av budskap i sex samtida bilderböcker

Abstract
Syftet med denna uppsats har varit att undersöka ett mindre antal böcker med utgångspunkt i två debatter om barnlitteratur från 2008 respektive 2010 och de åsikter om barnböckers eventuellt tillrättalagda budskap och värderingar som förs fram i dessa. Genom att analysera ett antal samtida bilderböcker har min önskan varit att se dels om dagens bilderböcker kan anses bära på diverse ”lämpliga” budskap, som debatterna påstår, dels hur dessa ”lämpliga” budskap i sådana fall framkommer. Uppsatsen bygger på närläsning av sex bilderböcker, vilka valts utifrån ett antal kriterier. Syftet med undersökningen är att studera böckernas innehåll, och då framför allt de budskap som förmedlas. Detta sker genom retorisk analys. Resultatet av de analyserna sätts sedan i relation till de två samtida debatterna. Retoriken, som utgör både en del av undersökningens teori och praktik, är studiet av hur ord och alla andra typer av symboler används för att påverka. Undersökningen utgår i första hand från den klassiska retorik som utvecklades under antiken. Även retorikens s.k. doxa-begrepp är väsentligt i denna undersökning. De retoriska analyserna har gjorts genom en närläsning av texterna, följt av analyser baserade på en modell som bygger på läran om dispositio samt elocutio. Undersökningens resultat visar att alla de sex analyserade böckerna innehåller budskap och retoriska drag. Dock skiljer sig dessa drag åt en hel del mellan böckerna. Hur texterna byggs upp retoriskt handlar i stor utsträckning om vad texten vill förmedla till sina läsare. I kopplingen till de samtida barnboksdebatterna visar resultatet av analyserna att vissa ”lämpliga” budskap finns representerade i materialet. Framför allt gäller det de böcker där ett påtagligt syfte att, genom böckerna budskap, påverka läsarna med önskan om att förändra deras doxa. Utifrån uppsatsens resultat dras slutsatsen att det som i första hand skapar barnbokens särart, att den skrivs av vuxna för barn, utgör grunden för vår syn på barnboken. Det är den vuxne utgör normen i sammanhanget, en norm som troligtvis även i fortsättningen kommer att påverka den barnlitterära texten.
Degree
Student essay
Other description
Specialarbete, 15 högskolepoäng SV 1301, svenska språket, fördjupningskurs VT 2011 Handledare: Anna Lyngfelt Examinator: Hans Landqvist
URI
http://hdl.handle.net/2077/25734
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_25734_1.pdf (387.6Kb)
Date
2011-06-21
Author
Winbergh, Yrsa
Keywords
retorisk analys
barnlitteratur
barnboksdebatt
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV